Dansk Kyst- og Naturturisme sætter sammen med destinationer og aktører rammerne for en fælles, national turismekampagne, der skal få flere danskere til at holde ferie i Danmark. Foruden en solid online tilstedeværelse, er kampagnen i år for første gang også på tv – og den ruller over skærmene netop nu.

I alt er mere end 20 destinationer, turismeoperatører og erhvervsaktører gået sammen om kampagnen ”Elsker Danmark”, der i disse uger ruller over tv-skærmen på de regionale TV 2-stationer med de partnere, som har valgt også at deltage i kampagnens tv-indsats. Målet er klart: Flere danskere skal holde ferie i Danmark.

Det er der allerede mange af os, der gør. Ifølge de seneste tal fra Danmarks Statistik blev ca. halvdelen af overnatningerne i 2017 købt af danskere, nemlig 49 procent. Fra 2016 til 2017 var der en stigning i antallet af danske overnatninger på knap 1,5 procent, og det afspejler tendensen de senere år.

Elsker Danmark-kampagnen, der skal få flere danskere til at holde ferie Danmark, ruller i disse uger over tv-skærmene.

Elsker Danmark-kampagnen, der skal få flere danskere til at holde ferie Danmark, ruller i disse uger over tv-skærmene.

Alligevel er der et stort potentiale for at skabe mere turisme i Danmark ved at udnytte det momentum såvel som danskernes stigende lyst til at holde flere, korte ferier i løbet af året:

”Især i skuldersæsonen vil vi gerne skabe mere turisme i Danmark, og her er der et væsentligt potentiale at indfri på hjemmemarkedet. Derfor vil vi gerne have flere danskere til at holde ferier i Danmark,” siger Sisse Wildt, som er kommunikationschef i Dansk Kyst- og Naturturisme.

”Danmark har rigtig meget at byde på af lige præcis det, som danskerne faktisk efterspørger, når de holder ferie, nemlig at vi kan slappe af og være sammen uden at have tankerne på hverdagens mange forpligtelser og gøremål. Det mindset behøver man ikke nødvendigvis at rejse langt væk for at opnå, men kan i høj grad også opleve det ved fx at fiske krabber på havnen, tage i sommerland med familien eller gå en aftentur langs kysten.”

Elsker Danmark-kampagnen omfatter blandt andet en tv-kampagne, som er en del af et samarbejde mellem Dansk Kyst- og Naturturisme og Realdanias Smutturen. Her bliver der skruet helt op for volumen på branding-knappen, når kampagnefilmen ruller over skærmen på både nationalt og regionalt tv. Derudover realiseres en digital kampagne bestående af bannerannoncer, Facebook-annoncering, web-tv og online advertorials. Alt i alt skal kampagnen give danskerne inspiration til ferier i Danmark gennem fokus på, hvad forskellige områder og destinationer i landet har at byde på.

Flere end 20 danske turismeaktører er en del af kampagnen. Det drejer sig blandt andet om Skagen, Løkken, Læsø, Enjoy Limfjorden, Hvide Sande, Vesthimmerland, Djursland, Aarhus, Odder, Horsens, Sønderjylland, Nordsjælland, Odsherred, Holstebro, Fyn, Vestsjælland, Opdag Jylland, Smutturen og Dansk Ø-ferie med øerne Bornholm, Fanø, Samsø, Lolland-Falster og Als.

Det er tredje år, at Elsker Danmark-kampagnen kører, men i år er første gang, at kampagnen går på tv.

Se det nationale tv-spot her

Vil du høre mere om Elsker Danmark-kampagnen? Kontakt:

Sisse sorthvid.jpg

Sisse Wildt

Kommunikationschef

swi@kystognaturturisme.dk

+45 2173 1922

Find Sisse på LinkedIn