Med tre millioner besøgende om året har Billund potentiale for en midtby med et både stærkt og differentieret detailhandelsliv. Men vækst kommer ikke af sig selv. Derfor har Billund Erhvervsfremme i samarbejde med Dansk Kyst- og Naturturisme søsat et ambitiøst kompetenceforløb.

Kurser i alt fra butiksindretning til markedsføring og service er på programmet, når detailforretningerne i Billund forlader salgsdisken til fordel for skoleborde. Formålet er i fællesskab at skabe et stærkt og differentieret detailhandelsliv, der kan understøtte erhvervs- og ferieturismen i byen.

På billedet ses LEGO House, der er placeret i hjertet af Billund - en by med tre millioner besøgende om året og stort potentiale. Foto: LEGO

På billedet ses LEGO House, der er placeret i hjertet af Billund - en by med tre millioner besøgende om året og stort potentiale. Foto: LEGO

"Billund har nogle store attraktioner og er genstand for en strøm af danske og udenlandske besøgende med vidt forskellige behov og interesser. At få det optimale ud af de i alt ca. tre mio. besøgende om året er en opgave for detailhandlen, der nok kan se potentialet, men også erkender, at det er udfordrende at skabe de rette rammer for at øge omsætningen på det grundlag," fortæller Rasmus Friis Sørensen, Innovationschef hos Dansk Kyst- og Naturturisme.

Kompetenceforløbet, der lokalt er døbt ”Vækst til Erhverv i Gadeplan”, er kommet i stand som en del af initiativet Danske Turismekompetencer, der er finansieret af Den Europæiske Socialfond og drives af Dansk Kyst- og Naturturisme. Vækst til Erhverv i Gadeplan er udtænkt hos Billund Erhvervsfremme, der ser et stort potentiale i at udvikle detailhandlen i kommunen:

"Efter at have undersøgt det grundigt kan vi se, at der er nogle fælles udfordringer hos detailhandlen i kommunen," fortæller erhvervskonsulent Marianne Witte fra Billund Erhvervsfremme.

"Den fælles overligger er, at vi vil vokse. Men vi er også fælles om udfordringerne, og her har vi gennem en omfattende forundersøgelse af behov og potentialer identificeret så lang en række af mulige opkvalificeringsområder, at vi simpelthen har måttet prioritere og starte fra en ende af."

Det indledende uddannelsesforløb, der er sammensat i samarbejde med Erhvervsgymnasiet Grindsted, fokuserer på, at detailhandlen skal kunne segmentere kunderne og håndtere både erhvervsturisterne, feriegæsterne og de mange indpendlere til Billund. Undervisningen foregår morgen og aften for at imødekomme åbningstider i detailhandlen og bliver fulgt op af en kørende konsulent, der resten af året besøger de deltagende butikker for at sikre, at de nye kompetencer bliver bragt i spil. I alt er der 80 deltagere fra 50 forskellige virksomheder.

Interesseret i et målrettet kursusforløb?

Dansk Kyst- og Naturturisme står bag Danske Turismekompetencer, der tilbyder målrettede kursusforløb og efteruddannelse for at styrke danske virksomheder inden for turismebranchen.

Det er fortsat muligt at tilrettelægge og afholde kursusforløb i løbet af 2019.

Læs mere på
Danske Turismekompetencers hjemmeside - eller kontakt os for at høre nærmere.

"For os handler kompetenceforløbet om at lytte, forstå – og om selvrefleksion. Vi skal kæmpe for detailhandlens overlevelse i Billund, og det er ikke unikt for vores by eller kommune, men noget, som både større og mindre danske byer er udfordret på i disse år. En aktiv og spændende midtby forudsætter en aktiv og varieret detailhandel, så den skal vi værne om og styrke på alle tænkelige måder. Det handler om den samlede indkøbsoplevelse, og derfor er det ikke en opgave, der kan løses af én eller enkelte aktører, det er noget, hele byen er nødt til at engagere sig i. Heldigvis er vi i den lykkelige situation, at der virkelig er forståelse for dette og vilje til det fra alle sider," siger Torben Klovborg fra Refborg Hotel og Spiseri, der også driver en butik med specialvarer og delikatesser og selv deltager i kursusforløbet.

Danske Turismekompetencer er et tværregionalt kompetenceudviklingsprojekt, der skal sikre de danske turismevirksomheder de bedste muligheder for at tage del i turismevæksten. Projektet er finansieret af Den Europæiske Socialfond, og alle kurser gennemføres i samarbejde med lokale uddannelsesinstitutioner og destinationer.

Vil du høre mere om projektet? Kontakt:

Alice - SH.jpg

Alice Bank Danielsen

Projektleder

abd@kystognaturturisme.dk

+45 2643 1411

Find Alice på LinkedIn