Bornholm har en stærk profil som kunsthåndværkercentrum i Europa, og i 2015 blev øen udnævnt som World Craft Region. Et målrettet kursusforløb, der udbydes som en del af Danske Turismekompetencer, klæder de bornholmske kunsthåndværkere på til øget bevågenhed.

Bornholm er med god grund berømt for sine mange dygtige kunsthåndværkere og blev sågar i 2015 udnævnt som World Craft Region, som det første sted i Europa. Øens mange kreative sjæle er med til at profilere øen som kunsthåndværkercentrum i Europa, og der sættes stor ære i erhvervet.

Med udgangspunkt i en kompetenceafdækning af øens virksomheder, som Center for Regional Turisme (CRT) har lavet, sammensatte Danske Turismekompetencer et forløb, der skulle løfte kunsthåndværkernes synlighed, branding og produktudvikling og klæde dem på til et større kendskab og til storytelling om Bornholms kunsthåndværk i særklasse.

Formidling er essentiel

De første kurser har haft fokus på at skrive og formidle kunsten – for det kan være vanskeligt at sætte ord på noget, der foregår intuitivt og søgende.

”Det kan være meget svært for kunsthåndværkere at forklare, hvad de laver – og ikke mindst, hvorfor de gør, som de gør. De er enormt dygtige til deres fag og kan fortælle i timevis om deres arbejde, hvis man kommer forbi deres værksteder, men når det skal på skrift, bliver det sværere. Og det er vigtigt, at vi kan formidle i turistbrochurer, på hjemmesider osv., så vi kan skabe noget interesse,” siger Timmi Kromann, formand for Arts & Crafts Assocation Bornholm (ACAB) og ejer af tekstiluniverset Kokolores, og fortsætter:

Interesseret i et målrettet kursusforløb?

Dansk Kyst- og Naturturisme står bag Danske Turismekompetencer, der tilbyder målrettede kursusforløb og efteruddannelse for at styrke danske virksomheder inden for turismebranchen.

Det er fortsat muligt at tilrettelægge og afholde kursusforløb i løbet af 2019.

Læs mere på
Danske Turismekompetencers hjemmeside
- eller kontakt os for at høre nærmere.

”Jeg kan allerede mærke på mig selv, at jeg har fået mere lyst til at skrive om mit arbejde. Jeg laver ikke længere en masse overspringshandlinger først, men jeg kan mærke et kreativt sus og har lyst til at lege med ordene.”

Målrettede forløb skaber relevans

Udover kurset i at skrive om kunsten og formidle processen indeholder forløbet desuden kurser om prissætning af kunst, branding og markedsføring samt designmetode. I udviklingen af forløbet har der været meget fokus på, at kursusindholdet skulle afspejle viden om kunsthåndværkernes arbejdsmetoder og specifikke udviklingsmuligheder.

Et målrettet kursusforløb, der udbydes som en del af Danske Turismekompetencer, skal styrke kunsthåndværkerne på Bornholm. Foto: VisitDenmark

Et målrettet kursusforløb, der udbydes som en del af Danske Turismekompetencer, skal styrke kunsthåndværkerne på Bornholm. Foto: VisitDenmark

”Der findes en del tilbud om gratis kurser inden for fx forretningsudvikling eller branding, men de er sjældent målrettet kunsthåndværkere. Jeg meldte mig netop til, fordi det er målrettet vores branche – det gør indholdet mere relevant og meget håndgribeligt. Jeg tager jo nogle dage ud af kalenderen, som kunne være brugt på at lave kunst, så derfor er det vigtigt for mig, at indholdet er relevant,” siger Maja Frendrup, keramiker og indehaver af værksted og butik i Sandvig.

Hele forløbet strækker sig fra januar til marts, og kunsthåndværkerne kunne vælge at tilmelde sig et eller flere af de udbudte kurser. 

Kurserne udbydes i samarbejde med Campus Bornholm og eksterne konsulenter og er udviklet i samarbejde med Arts & Crafts Assocation Bornholm (ACAB), Destination Bornholm og CRT.

Vil du høre mere? Kontakt:

Alice - SH.jpg

Alice Bank Danielsen

Projektleder

abd@kystognaturturisme.dk

+45 2643 1411

Find Alice på LinkedIn