Blokhus og Løkken går i pinsen sammen om at afholde ’Blokhus-Løkken Wind Festival’. Samarbejdet om festivalen udspringer af vækstprojektet Blokhus-Løkken, der vil styrke de to feriesteder som et sammenhængende, attraktivt resort-område.

Farvestrålende drager kommer til at fylde himlen, når Blokhus og Løkken for første gang afholder ’Blokhus-Løkken Wind Festival’ i pinsen den 19. og 20. maj 2018. Festivalen har sin oprindelse i Blokhus, men nu vil de to feriesteder samarbejde om at gøre festivalen endnu større, så den på sigt kan bidrage til at trække flere både danske og udenlandske turister til området i ydersæsonen og skabe nye højsæsoner.

Blokhus-Løkken Wind Festival

Blokhus-Løkken Wind Festival

”Ved at samarbejde om at afholde festivalen kan vi dels stable en større festival på benene, da vi har flere ressourcer, men vi har også en større geografisk rækkevidde i forhold til erhvervsaktørerne, der kan spille ind med tilbud og initiativer. Det kan for eksempel være overnatning, fotoudstillinger, vandsportsaktiviteter, workshops eller en særlig ’vind-øl’ til anledningen. På sigt skulle festivalen gerne få international tiltrækningskraft og kunne trække flere gæster uden for højsæsonen, og vi håber blandt andet på i fremtiden at få nogle store danske og internationale sponsorer med,” fortæller Mike Sthyr, udviklingskonsulent i Hjørring Turismeudvikling.

Samarbejdet om vindfestivalen er et led i Vækstprojekt Blokhus-Løkken – en del af Dansk Kyst- og Naturturismes masterplan for destinationsudvikling, hvor geografiske områder er prioriteret, fordi de har potentiale til at blive stærke destinationer med stor tiltrækningskraft.

Målet er, at Blokhus og Løkken – set med gæstens øjne – skal udgøre et sammenhængende og attraktivt ferieområde med en bred vifte af oplevelser og overnatningstilbud. I projektet arbejder turisme- og erhvervsaktører derfor på tværs af de to kommuner med fokus på tværkommunalt erhvervssamarbejde, fysisk tilgængelighed og sammenhæng samt fælles eventudvikling.

”Festivalen er et godt eksempel på, hvordan vi kan samarbejde om at skabe bedre oplevelser for turisten og få dem til at bevæge sig mellem byerne og blive længere i området. Gæsterne tænker ikke i kommune- eller bygrænser, så i stedet for at arbejde for at tiltrække de samme gæster, kan vi i fællesskab arbejde for at tiltrække endnu flere og få dem til at blive længere i området,” siger Mike Sthyr.

Den 19. marts 2018 var erhvervslivet, foreninger, institutioner og borgere samlet til stormøde om destinationsudviklingsprojektet, og her kom flere konkrete tiltag på bordet. Udover den fælles vindfestival vil man blandt andet arbejde for at etablere en shuttle-transport langs stranden mellem de to byer, som også skal udgøre en oplevelse i sig selv.

De konkrete mål i projektet er blandt andet en to procent stigning i overnatninger og en fem procent stigning i udbuddet af den totale mængde outdoor-events. Projektet, der løber over en toårig periode, har et budget på 3,2 millioner kroner og er finansieret af Jammerbugt og Hjørring Kommuner, Vækstforum Nordjylland samt Dansk Kyst- og Naturturisme.

Vil du høre mere om projektet? Kontakt:

jacob sort hvid.png (1)

Jacob R. Kirkegaard Larsen

Souschef for Strategi og udvikling

jkl@kystognaturturisme.dk

+45 5168 5345

Find Jakob på LinkedIn