Kan nye teknologier få flere sommerhuse på udlejningsmarkedet? Det er ikke utænkeligt, for fx Internet of Things (IoT) rummer endnu mange uopdagede muligheder for at effektivisere og styrke turismebranchen.

Tingenes internet. Det er et abstrakt begreb, men forestil dig, at alle ting omkring dig kunne tale. Hvad ville de fortælle? Måske ville skraldespanden fortælle, når den skulle tømmes, og måske ville sommerhuset fortælle, når der skulle slukkes for varmen. Vi er vant til, at vores computer fortæller os, når der ikke er mere strøm på, men når vi forbinder analoge ting med internettet, så opstår der nye muligheder for at spare ressourcer, optimere processer eller løse udfordringer lidt smartere – kort sagt opnå en mere produktiv forretningsudvikling og bedre produkter til kunderne.

Men hvad har IoT særligt med turismebranchen at gøre? Historisk ikke en hel del, og derfor er der også et uudnyttet potentiale i netop turismebranchen. Derfor skulle spørgsmålet snarere være: Hvad kan det få med turismebranchen at gøre? Og hvordan kan vi udnytte IoT-teknologier i turismebranchen – og på den måde styrke branchen gennem indsigt, effektivitet og nye produkter?

Der ligger et stort potentiale i at udnytte nye teknologiske muligheder, som fx IoT, og digitalisering til at styrke den enkelte turismevirksomhed - og dermed styrke dansk turismes konkurrenceevne.

Der ligger et stort potentiale i at udnytte nye teknologiske muligheder, som fx IoT, og digitalisering til at styrke den enkelte turismevirksomhed - og dermed styrke dansk turismes konkurrenceevne.

”Det handler om at finde ud af, hvor udviklingen og de økonomiske gevinster begrænses, og hvor skoen trykker. En kendt udfordring er, at mange sommerhuse står tomme, fordi de ikke er på udlejningsmarkedet. Kunne vi løse den udfordring med IoT-teknologier? Det handler om ikke at lade sig begrænse af sin forestillingsevne i første omgang. Vi skal også turde stille os selv de umulige spørgsmål, og vi skal spørge os selv: hvilken slags forretning vil vi gerne have i fremtiden? Hvor vil vi gerne være om 10-30 år? For det er stadig kun fantasien, der sætter grænser for, hvor IoT kan skabe værdi,” fortæller Jens-Peter Meesenburg, IoT-salgsdirektør i afdelingen Division X hos Telia Company, og tilføjer:

”Turismebranchen er ikke anderledes end så mange andre brancher, og derfor vil man kunne overføre mange løsninger, der allerede bruges i andre brancher. Tag noget så simpelt som energistyring. Det er ikke den mest pirrende 'use case', men det grønne regnskab bliver kun vigtigere. Langt de fleste virksomheder på tværs af alle brancher kan optimere sit energiforbrug. Det handler basalt set om at indsamle data – og ofte handler det blot om at få adgang til den data, der allerede bliver indsamlet. Med den indsigt, som data kan give, kan man træffe nogle smartere valg, optimere processer eller udvikle nye produkter.”

I samarbejde med Telia Company og Destination Fyn har Dansk Kyst- og Naturturisme blandt andet afholdt workshops med fokus på IoT og mulige løsninger for turismebranchen. Her samledes en række lokale virksomheder inden for overnatning- og oplevelsesbranchen om at indkredse nogle af de udfordringer, som de stod overfor.

”Hvis vi skal sikre, at turismebranchen fortsat består af stærke, konkurrencedygtige virksomheder i fremtiden, så er vi nødt til at innovere turismevirksomhederne. Derfor er det også en kerneopgave for os at understøtte en udvikling, der sikrer, at nye teknologier kan komme turismebranchen til gode. Vi forventer at facilitere mange flere af den slags samarbejder på tværs af turismebranchen og leverandører inden for moderne teknologier, for vi tror på, at turismebranchen rummer et stort potentiale, når det kommer til at bruge teknologi til at opnå bedre produktivitet, service og salg,” fortæller Rasmus Friis Sørensen, Innovationschef hos Dansk Kyst- og Naturturisme.

 

Er du stadig ikke helt sikker på, hvad IoT kan bidrage med? Bliv klogere her, hvor Telia forklarer IoT på 74 sekunder.

Vil du høre mere om nye teknologier i turismebranchen?

På konferencen Tech + Turisme, der afholdes d. 26. november, sætter vi fokus på, hvordan nye teknologier og digitalisering kan styrke turismeerhvervet. Programmet byder blandt andet på konkrete cases fra turismebranchen.

Læs mere og tilmeld dig Tech + Turisme

Har du spørgsmål til vores arbejde med virksomhedsinnovation? Kontakt:

Rasmus Friis -  SH.JPG

Rasmus Friis Sørensen

Innovationschef

rfs@kystognaturturisme.dk

+45 9397 5117

Find Rasmus på LinkedIn