En ny fødevarefortælling på Lolland-Falster skal samle de lokale aktører i et fælles brand og positionere Lolland-Falster som fødevaredestination. Fokus er på jord, for lige præcis den gode muld og gunstige vejrforhold er kilden til de gode råvarer på Lolland-Falster.

Fødevarer dyrket i god jord smager bare bedre. Selve jorden er hemmeligheden bag råvarer og produkter fra Lolland-Falster. Og det skal alle vide. Derfor har fødevareproducenter, restauranter og herregårde på Lolland-Falster besluttet sig for at stå bag samme enkle budskab: Vi har god muld og godt vejr - det kan man smage på vores fødevarer.

Lolland-Falsters nye fødevarefortælling har fokus på grundlaget for de gode råvarer: den gode muld og det gunstige vejr.

Lolland-Falsters nye fødevarefortælling har fokus på grundlaget for de gode råvarer: den gode muld og det gunstige vejr.

"Det er ikke nogen nyhed for os, som bor på Lolland-Falster, at vores lokale fødevarer smager godt", siger Dorthe Hansen, fra Dalbakkegaard på Lolland, som producerer økologiske kyllinger og ænder, og fortsætter:

"Det nye er, at vi simpelthen bare siger det, som det er. Og vi siger det samtidig så højt, at de gerne skulle kunne høre det helt i København."

Enkelt budskab

Restauranter, herregårde og fødevareproducenter er blevet enige om en fælles grundfortælling som de lancerer på samme tid for at opnå størst mulig gennemslagskraft.

"Vi har bare skrællet helt ind til benet og gjort budskabet lige så enkelt, som det er sandt", fortæller Johanne Aalkjær fra Business Lolland-Falster, tovholder på samarbejdet.

Den fælles grundfortælling er blevet sat i værk i et samarbejde mellem Business Lolland-Falster, Dansk Kyst- og Naturturisme og konsulentbureauet Eiffel CPH og som en del af projektet Signaturoplevelser Lolland-Falster.

”Den fælles grundfortælling, som fødevareproducenter, herregårde og restauranter er kommet frem til i fællesskab, er helt enestående. Det er en fortælling, der afspejler essensen af Lolland-Falsters historie og kultur og deres exceptionelle råvarer, som netop udspringer af denne essens: jorden,” fortæller udviklingskonsulent Sune Kohl Bomholt Rasmussen.

”Det er en fælles fortælling, som ikke kun skal figurere nu, men bane vejen for vækst hos de lokale erhvervsdrivende, højne overnatningstallene og booste kulinarisk turisme på Lolland-Falster i fremtiden,” tilføjer Sune Kohl Bomholt Rasmussen.

Vær med til at fortælle historien

Op mod 70 herregårde, restauranter og fødevareproducenter har deltaget i processen om mere synlighed omkring kvaliteten af råvarerne fra Lolland-Falster. Og selv om de spændende workshops nu er overstået, kan lokale fødevareproducenter, restaurationer m.fl. på Lolland-Falster sagtens nå at være med i den fælles kampagne.

Er du interesseret, kan du kontakte projektleder Johanne Aakjær, Business Lolland-Falster på mail ja@businesslf.dk eller telefon +45 3190 4022

Læs mere om Signaturoplevelser Lolland-Falster

Vil du høre mere om projektet? Kontakt:

Sune - SH.jpg

Sune Kohl Bomholt Rasmussen

Udviklingskonsulent

sbr@kystognaturturisme.dk

+45 6016 8038

Find Sune på LinkedIn