Skøn natur, dejlige badestrande, store gastronomiske oplevelser og kun en kort køretur til København. Det er hovedbudskaberne i en storstilet reklamekampagne, der netop er skudt i gang i en lang række tyske medier og online-kanaler. Kampagnen er resultatet af et nyt, bredt samarbejde.

Tyskernes interesse for at holde ferie i Danmark er stigende. En dugfrisk analyse* af tyskernes ferieønsker viser, at hele 21,2 % gerne vil holde ferie i Danmark inden for de næste tre år. Omregnet svarer det til over 13 millioner tyskere, og det er det højeste niveau siden 2004.

Men i stedet for at plotte de sædvanlige feriesteder ind på GPS’en, skal tyskerne nu også have øjnene op for Sjællands mange feriekvaliteter. Derfor har en lang række af de største turismeaktører på Sjælland for første gang dannet fælles front og skabt en reklamekampagne målrettet det tyske marked.

En række af de største aktører på Sjælland går sammen om en fælles kampagne på det tyske marked. Foto: VisitSydsjælland-Møn

En række af de største aktører på Sjælland går sammen om en fælles kampagne på det tyske marked. Foto: VisitSydsjælland-Møn

”Fordelen ved, at vi går sammen, er klar: Ved at pulje vores midler får vi et meget større budget og kan derfor tale med en markant stemme i de tyske medier. I stedet for at vi hver især laver vores egne små kampagner, laver vi altså én stor kampagne. Vi gør kagen større til glæde for os alle,” siger Mike Olesen, marketingchef i VisitSydsjælland-Møn A/S, og tilføjer:

”Når vi går sammen, har vi mulighed for at vise hele paletten af oplevelser, der venter på Sjælland. Lige fra Møns Klint til Geopark Odsherred, Kronborg Slot og Vikingeborgen Trelleborg til storbyoplevelser i København.”

Bag kampagnen står alle de store destinationsselskaber på Sjælland, og derudover deltager blandt andet Wonderful Copenhagen, Dansk Kyst- og Naturturisme, Region Sjælland og Scandlines i det nye samarbejde, der har fokus på at tiltrække tyske turister på kortere ture i lavsæsonerne.

”Vores nye fælles kampagne har fokus på skuldersæsonerne, hvor vi gerne vil tiltrække tyske turister udenfor højsæsonen til fx weekend-getaways og helligdagsferier,” forklarer Jens Müller, direktør i VisitVestsjælland A/S, og fortsætter:

”VisitVestsjælland kan ikke råbe højt nok alene, men sammen med de andre partnere råber vi tilpas højt til at skabe opmærksomhed på det tyske marked.”

De deltagende partnere, Die dänische Riviera (VisitOdsherred & VisitNordsjælland), VisitVestsjælland, De Danske Sydhavskyster (VisitSydsjælland-Møn og Business Lolland-Falster), Wonderful Copenhagen, Scandlines, VisitDenmark, Dansk Kyst- og Naturturisme og Region Sjælland, har tilsammen skabt et budget på to millioner kroner, der via kampagner online og i en stribe tyske medier skal lokke tyske turister til Sjælland.

*Kilde: Reiseanalyse 2019 survey, Forschungsgemeinschaft Urlaub und Reisen e.V. (FUR)

Vil du høre mere om indsatsen? Kontakt:

Sisse sorthvid.jpg

Sisse Wildt

Kommunikationschef

swi@kystognaturturisme.dk

+45 2173 1922

Find Sisse på LinkedIn