Kommunikations- og brandingbureauerne Mouret & Red Ink skal udvikle og formulere kernefortællinger for Thyborøn, Thorsminde og kyststrækningen som led i de to vestkystbyers nye vækstprojekt.

Målet med vækstprojektet er at få flere turister til området og skabe endnu bedre og attraktive forhold for gæsterne. For at nå målet skal der bl.a. udvikles på områdets oplevelsestilbud, kapacitet og markedsføringsprofil.

"Udviklingsplan for Vestkysten lægger vægt på udvikling af turismen omkring særlige feriesteder. Thorsminde og Thyborøn har potentiale til at blive nye fyrtårne på Vestkysten, og udviklingen af en skarp profil og fælles kernefortælling er helt centralt, da det er med til at sætte rammerne for både markedsføring, produktudvikling og fysisk udvikling af de to kystbyer," siger Jacob R. Kirkegaard Larsen, Destinationsudviklingschef hos Dansk Kyst- og Naturturisme.

Mouret & Red Ink har udviklet markedsføringskoncepter for områder som LEGOLAND Billund Resort og Nationalpark Vadehavet. De to virksomheder fik opgaven blandt hele ni virksomheder, der bød på opgaven. Opgaven er nu i tæt samarbejde med lokale repræsentanter at udvikle en profil og kernefortælling for begge kystbyer – og den samlede kyststrækning.

"Det er en spændende og udfordrende opgave, vi her har fået," siger Kim Gørlitz, projektchef ved Mouret & Red Ink, og fortsætter:

Med udvælgelsen af kommunikations- og brandingbureauerne Mouret & Red Ink går arbejdet med at udvikle en skarp profil og fælles kernefortælling for Thyborøn, Thorsminde og kyststrækningen mellem de to byer for alvor i gang. Foto: Lemvig Kommune

Med udvælgelsen af kommunikations- og brandingbureauerne Mouret & Red Ink går arbejdet med at udvikle en skarp profil og fælles kernefortælling for Thyborøn, Thorsminde og kyststrækningen mellem de to byer for alvor i gang. Foto: Lemvig Kommune

"Spændende - fordi Thorsminde, Thyborøn og kyststrækningen mellem de to byer er enestående områder i Danmark. Udfordrende - fordi vi skal finde den særlige DNA, som gør det muligt at fremhæve lige dette område over for de øvrige dele af Vestkysten. For os bliver løsningen at rendyrke den særlige DNA, som Thorsminde og Thyborøn har, og formidle den i tre selvstændige og stærke kapitler i den samlede fortælling om Vestkysten. Opgaven er at få danske og udenlandske gæster til at vælge Vestkysten som ferie- og oplevelsesdestination og derefter tiltrække de gæster, som i særlig grad vil opleve de mange tilbud, der er i Thorsminde-Thyborøn."

Skal understøtte det fælles vestkystbrand

Profilen og fortællingerne er vigtige for Thorsminde og Thyborøns udvikling, da de sætter rammer og retning for den videre markedsføring, produktudvikling og fysiske udvikling af byerne og området ved Vestkysten. Samtidig skal profilen understøtte det fælles brand for hele Vestkysten, der er lige på trapperne.

"Det er vigtigt, at vi kan fortælle og beskrive det helt specielle og attraktive, ja, unikke ved kystbyerne og vores kyststrækning på en let forståelig og kommunikérbar måde. Alle lokale aktører skal kunne se sig i profilen – og samtidig spiller vi os skarpt ind i den helt store markedsføringsmaskine for hele Vestkysten," siger Susanne Toftgaard Hansen, chef for erhverv og turisme i Holstebro Kommune og Kristian Hansen, chef for kommunikation og turisme i Lemvig Kommune, samstemmende.

Mouret & Red Ink er erfarne inden for reklame, image og branding og har arbejdet med destinationsudvikling og kommunikation i en årrække. Kim Gørlitz og Martin Mouret, der står bag det vindende team, ønsker at udvikle en kernefortælling, der kan være et samlende fokuspunkt for Thyborøn og Thorsmindes udvikling og vækst.

De to går til opgaven indstillet på, at kernefortællingen ikke udvikles for byens lokale aktører, men derimod med aktørerne. Målet er, at kernefortællingen bliver et aktivt værktøj, den enkelte kan se sig selv i og benytte aktivt i markedsføring.

For at sikre den lokale forankring vil de i løbet af juni interviewe lokale og "være fluen på væggen" for at opleve dagligdagen, stemningen og forsøge at pejle sig ind på byernes DNA. I det hele taget vil de i de næste små 1,5 år komme helt tæt på aktørerne, borgerne, kulturen, naturen, mennesket og livet i det vestjyske.

Bag Vækstprojekt Thyborøn-Thorsminde står Dansk Kyst og Naturturisme, Holstebro Kommune, Lemvig Kommune, Region Midtjylland og Realdania. Projektet løber samlet over to år og har en økonomisk ramme på 4,1 millioner kroner.

Læs mere om Vækstprojekt Thyborøn-Thorsminde

Vil du høre mere om projektet? Kontakt:

jacob sort hvid.png (1)

Jacob R. Kirkegaard Larsen

Destinationsudviklingschef

jkl@kystognaturturisme.dk

+45 5168 5345

Find Jakob på LinkedIn