Knudshoved

Danskerne har fået et mere positivt syn på Danmark som ferieland

11/2/2020

Som følge af corona-pandemien holdt langt flere danskere sommerferie i Danmark i år, og det har givet dem et mere positivt syn på Danmark som ferieland. Det fremgår af en ny undersøgelse fra Epinion, som også viser, at danskerne søgte ud og væk fra indendørs aktiviteter og menneskemængder.

To ud af tre danskere holdt sommerferie i Danmark i år. Det er mere end tre gange så mange som sidste år. En stor del af dem var danskere, der normalt stikker af til udlandet, men som i år ændrede planer og valgte at holde sommerferie i Danmark.

Og deres oplevelse var positiv. Hele 36 procent af danskerne har nemlig fået et mere positivt syn på Danmark som ferieland, og det gælder især den yngre del af befolkningen på mellem 18-34 år.

Det er nogle af hovedkonklusionerne i en undersøgelse blandt 3.000 danskere, som analysevirksomheden Epinion har udarbejdet for VisitDenmark, Danske Destinationer og Dansk Kyst- og Naturturisme, som siden forsommeren har kørt kampagnen Meget mere end #baredanmark for at inspirere danskerne til at holde ferie i Danmark.

”Det er fantastisk positivt, at synet på Danmark som feriedestination er blevet endnu bedre. Især den yngre del af befolkningen, som plejer at rejse til udlandet, har fået øjnene op for, hvad Danmark har at byde på, og det er et godt grundlag for at få danskerne til at holde ferie hjemme også de kommende år,” siger marketingdirektør Janne Grønkjær Henriksen, VisitDenmark.

Alle egne af Danmark fik besøg af de ”nye” gæster – det vil sige danskere, som normalt holder deres primære sommerferie i udlandet. De nye gæster er særligt yngre danskere, mange af dem børnefamilier, og en del kom fra hovedstaden.

Samtidig svarer ni ud af ti danskere, at de er tilfredse eller meget tilfredse med deres sommerferie i Danmark.

Udendørs frem for indendørs

Undersøgelsen peger på, at covid-19 på flere områder har fået danskerne til at ændre ferievaner og præferencer. Blandt andet har danskernes oplevelsesforbrug i sommerferien ændret sig i forhold til tidligere.

I år er udendørsoplevelser i naturen nemlig steget i popularitet i forhold til attraktioner, kultur og shopping. Det har store konsekvenser for turismen.

”Det er en kæmpe udfordring for turismeerhvervet og hele værdikæden i turismen, at danskerne bruger attraktionerne, kulturtilbud og shopping i mindre grad, end de plejer. Som en konsekvens af det ser vi et storbyprodukt og et hotelprodukt, der generelt set er meget hårdt presset. Der er behov for en stærk indsats for at skabe sikkerhed og tryghed hos gæsterne i forbindelse med netop disse oplevelser, som i høj grad er afhængige af turismen” siger Jens Müller, formand for Danske Destinationer.

Henholdsvis 37 procent og 32 procent af danskerne svarer, at de i sommerferien i højere grad end normalt har valgt oplevelser i skov og natur samt ved kyster og strande. Samtidig svarer 31 procent, at de har brugt attraktionerne mindre end de plejer, og 29 procent svarer, at de i mindre grad er gået efter kulturoplevelser og shopping.

Plads til forbedringer

Samtidig med, at mange danskere har måtte ændre deres ferieplaner, har også destinationer og virksomheder måtte tilpasse sig en ny virkelighed med håndtering af corona-retningslinjer og ændrede forventninger fra gæsterne.

Undersøgelsen viser, at destinationerne generelt har håndteret situationen godt, og at danskerne har følt sig trygge med den måde, corona-situationen er blevet håndteret på. Dog er der særligt ét område, hvor der er plads til forbedringer.

Omkring 10 procent af danskerne svarer nemlig, at de var utilfredse med mængden af turister, og at det ikke var muligt at holde afstand.

”Undersøgelsen viser, at danskerne generelt føler sig trygge ved den måde, turismeaktørerne har håndteret corona-situationen på, og det er meget positivt, at destinationer og virksomheder har formået at løfte opgaven. Men der ligger stadig en opgave i at håndtere større mængder af turister, så gæsterne har mulighed for at holde afstand og føler sig trygge. Det er nogle af de nye behov og forventninger, som vi vil arbejde på at imødekomme sammen med turismeaktørerne,” siger Sisse Wildt, kommunikationschef hos Dansk Kyst og Naturturisme.

Udlandet trækker

Undersøgelsen peger på endnu en udfordring. En stor del af danskerne, nemlig 55 procent, forventer at rejse til udlandet i 2021, hvis corona-krisen er ovre.

”Det er klart en udfordring, hvis en stor del af danskerne til næste sommer vælger Danmark fra og i stedet tager til udlandet. Derfor vil vi sammen med de danske destinationer og med de ekstra eksportfremmemidler fra regeringen også i 2021 markedsføre Danmark, for at få så mange danskere som muligt til at vælge at holde ferie i Danmark,” siger Janne Grønkjær Henriksen.

Sisse Wildt
Vil du vide mere?

Kommunikations- og administrationschef

swi@kystognaturturisme.dk

Direkte:+45 21 73 19 22