Digital Ledelseskultur

Feriehus-bureau: Digitale løsninger giver os mulighed for at højne gæsteoplevelsen

10.11.2021
Foto: Feriepartner Bornholm

Kursusprogrammet er pakket med digitale løsninger, når deltagervirksomhederne på Bornholm mødes på kompetenceforløbet Digital Ledelseskultur. Forløbet er nu over halvvejs, og hos Feriepartner Bornholm bruger man den digitale inspiration til at berige egne projekter.

For mange turismevirksomheder ligger der et stort potentiale ved at arbejde yderligere med data eller nye digitale løsninger. Både til at udvikle forretningen, tilpasse sig ændrede markedsbehov eller optimere virksomhedens drift.

Derfor udbyder Dansk Kyst- og Naturturisme sammen med Destination Bornholm forløbet Digital Ledelseskultur målrettet øens turismeerhverv. En af de i alt 10 deltagervirksomheder er Feriepartner Bornholm, der med 540 feriehuse til udlejning har stort fokus på, hvordan man kan optimere arbejdsgangene med digitale løsninger. Det har også været bevæggrunden for at gå ind i forløbet for feriehusudlejningsbureauet.

”Kurset har for os helt konkret betydet, at vi i dag tænker meget mere på digitale løsninger. Det er nemt at gøre tingene, som man altid har gjort, men med forløbet her overvejer vi nu en ekstra gang, om vi kan bruge en digital løsning i stedet. Vi har allerede mange IT-projekter i gang på landsdækkende kædeniveau, men via vores deltagelse i Digital Ledelseskultur her på Bornholm har vi både fået gode input til eksisterende projekter, men vi har også fået bekræftet den digitale retning for os her på bureauet,” fortæller Andreas Brandt-Andersson, direktør hos feriepartner Bornholm.

Et af de projekter, der arbejdes med i landsdækkende regi hos Feriepartner, er udviklingen af en digital servicemappe, der skal erstatte den traditionelle, trykte gæstemappe, som ligger fysisk i hvert feriehus. Inspirationen kommer blandt andet fra hotelbranchen og har været præsenteret på kursusforløbet, men hvor et hotels værelser ofte er ens, så adskiller feriehusene sig fra hinanden. Det stiller ifølge Andreas Brandt-Andersson høje krav til både indholdet og formidlingen, for projektet med at digitalisere gæstemappen skal i høj grad hjælpe til at højne gæsteoplevelsen.

”Feriehusene er ikke ens på samme måde, som værelserne på et hotel ofte er, så vi skal tænke os godt om, så vores digitale servicemappe præsenterer gæsterne for de informationer, der er relevante for netop dem – og ikke for alt det andet. Ingen ønsker at læse om, hvordan de skal rengøre spa’en, hvis der ikke er spabad i huset, eller hvor nærmeste hundeskov er, hvis man ikke har hund med på opholdet. Ved at målrette os det præcise hus er vi aktuelle over for gæsten, og det er med til at give en god gæsteoplevelse, og det er faktisk det allervigtigste for os med projektet her,” afslutter Andreas Brandt-Andersson.

Inspiration fra andre brancher

En anden digital løsning, der allerede er i gang lokalt hos Feriepartner Bornholm, er GPS-tracking af bureauets servicebiler. På den måde kan kollegerne på kontoret nemt kan se, hvem der er tættest på lokationen for en aktuel opgave. Andreas Brandt-Andersson fortæller, at de har fået inspirationen efter at have set den i praksis hos nogle håndværkere.

”Digitalisering behøver jo ikke altid være ensbetydende med store, tunge landsdækkende projekter. Vores GPS-tracking af servicebilerne er et godt eksempel på noget, der virkede godt i en sammenlignelig virkelighed, men i en anden branche. Vi kunne ret enkelt overføre det til vores virksomhed, og i praksis er det jo enormt smart, at vi kan følge med i, hvem vi skal have fat i for hurtigt at rykke ud til et hus. Det er både effektivt, men vigtigst, så giver det en god oplevelse for gæsten.”

Netop inspirationen fra andre branchers brug af digitale løsninger er en vigtig del af forløbet i Digital Ledelseskultur, fortæller Emilie Wammen, innovationskonsulent hos Dansk Kyst- og Naturturisme:

”Digitalisering er ikke kun en must-win inden for turismen, og ønsket om at automatisere manuelle processer går igen for mange uanset fagområde, fordi det er et middel til at effektivisere driften, forbedre kvaliteten eller højne kundeoplevelsen. Derfor kan vi lære meget af at kigge på digitale løsninger i andre brancher og låne de gode idéer af hinanden”.

Teknologi-transfer er derfor ét af flere centrale fokusområder på forløbet i Digital Ledelseskultur, hvor deltagervirksomhederne veksler mellem teori på kursus, sparring med øvrige deltagere og målrettet rådgivning tilpasset den enkelte virksomhed.

Forløb i Digital Ledelseskultur i gang flere steder i landet

Dansk Kyst- og Naturturisme afholder, foruden forløbet i samarbejde med Destination Bornholm, også forløb i destinationerne: VisitAarhus, Trekantområdet, Fjordlandet, Himmerland, Limfjorden og i Kystlandet. Håbet er kunne bidrage til et overblik over digitale løsninger og muligheder for turismeerhvervet i hele Danmark.

Om Digital Ledelseskultur  

  • Digital Ledelseskultur havde opstart i 2018 under EU's Socialfond, og projektet er målrettet SMV-virksomheder på tværs af brancher
  • Dansk Kyst- og Naturturisme har været partner i Digital Ledelseskultur siden 2019 for at sikre målrettede forløb for turisterhvervet 
  • Et forløb i Digital Ledelseskultur strækker sig over 10 måneder og veksler undervejs mellem 1:1-sparring med programmets konsulenter, tema- og netværksmøder og seminarer sammen med forløbets andre deltagende virksomheder. 
  • Læs mere om Digital Ledelseskultur 
Vil du vide mere?