Fremtidens gæster forventer nemlig, at det er virksomhederne, der påtager sig rollen som initiativtager til bæredygtighed, og de vil i stigende grad forvente, at det er en naturlig del af basisproduktet – lidt på linje med forventningen om rene håndklæder på hotelværelset.
Særligt de danske feriehuse og campingpladser danner et solidt fundament under kyst- og naturturismen. Sommerhus- og campingferie udgør grundlæggende bæredygtige ferieformer, men samtidig er det overnatningsprodukter, hvor der er behov for fornyelse og udvikling, hvis udbuddet skal imødekomme gæsternes stigende efterspørgsel og forventninger til bæredygtige ferier.
En grøn omstilling af feriehuse, feriehusområder og campingpladser er derfor afgørende, hvis vi skal fremtidssikre vores ellers markedsmodne kerneprodukter, og hvis dansk turisme skal rejse sig og fortsætte vækstrejsen de kommende år. Men vi skal have fundet de rette grønne greb for en rettidig omstilling: Der skal foretages den nødvendige udbygning af infrastrukturen i feriehusområderne i forhold til eksempelvis affaldssortering, kloakering og ladestationer m.m. Samtidig er vi nødt til at skabe en accelereret energirenovering af selve feriehuset og campingpladsen og kigge på, hvordan man kan gøre det let og bekvemt for gæsterne at agere mere bæredygtigt bl.a. gennem en styrket rekreativ infrastruktur og integration af teknologiske løsninger.