Pause i græsset med udsigt til Stevns Klint

Kombinationen af kultur og natur kan give en bedre samlet turistoplevelse i Danmark

19.4.2024
Foto: Sydsjælland & Møn - Mads Tolstrup

Ny rapport om oplevelser på tværs af natur og kultur

Det kan være svært at prioritere tid og kræfter til at besøge et museum eller slot efter en længere vandretur i naturen, men en kombineret natur- og kulturoplevelse kan give turister en bedre samlet oplevelse. Det konkluderer en ny rapport, som har testet turisters oplevelser på tværs af natur og kultur ved seks forskellige kulturinstitutioner på Sjælland og øerne. 

Mange af Danmarks attraktioner ligger i naturskønne områder, langs populære vandreruter eller ud til fjord, kyst eller klint. Et par af dem er optaget på UNESCOs Verdensarvsliste. Attraktionerne er populære besøgsmål for især ”outdoor-turister”, der benytter sig af områderne til gåture, familieudflugter, cykelture og mountainbikeruter.

Det kan være en udfordring at omsætte de mange besøg i området til kroner og ører ved attraktionernes cafeer, museer og udstillinger. Og det er ærgerligt, både for det enkelte museum og for lokalsamfundet, der går glip af indtægter fra turismen, men også for turisterne, som går glip af fortællinger, der kan medvirke til en bedre forståelse af det, de oplever og ser i naturen.

En ny undersøgelse har afdækket turisternes kombinerede natur- og kulturoplevelser ved seks kulturinstitutioner på Sjælland og øerne, for at finde frem til, hvad der begrænser eller fremmer turisternes bevægelser mellem naturen og museet, besøgscentret eller slottet. Undersøgelsen har haft særligt fokus på at få indblik i tyske turisters efterspørgsel og adfærd.

”Vi kan se i tallene for 2024, at tyskerne booker ferie som aldrig før til Danmark, og det hænger blandt andet sammen med et stort behov for ro og tryghed. Tyskerne søger især til vores kyster og natur, men vi ved fra flere undersøgelser, at de også gerne vil opleve den danske kultur og se noget nyt,” siger Claudia Rota Andersen, programchef i Dansk Kyst- og Naturturisme og fortsætter:

”Ved at blive skarpere på at sammenflette natur- med kulturoplevelser kan vi give tyskerne nye og bedre oplevelser, og samtidig kan vi bidrage til at øge den økonomiske værdi, som turismen skaber lokalt i kystnære områder af Danmark.”

Man fornemmer dramatikken og udlever drømmen om at være en rigtig viking

Rapporten konkluderer, at det for mange turister opleves som værdiskabende, når natur- og kulturoplevelser kombineres. De børnevenlige museer, interaktive udstillinger, film og guidede ture tilfører ofte en dramatisk og spektakulær historie til oplevelsen og giver liv til geologien og landskabet udenfor. Det værdsættes af turisterne, som oplever fælles aktiviteter, levendegørelsen af landskabet og en god kombination af afslapning, friluftsaktiviteter og læring som en positiv tilføjelse til deres besøg.

En guidet tur på Møns Klint giver f.eks. en ny fornemmelse af dramatikken bag geologien og skaber samtidig en fælles oplevelse, som turisterne sætter pris på, på trods af forskellige interesser. En tur på Roskilde Fjord i et vikingeskib giver børn og voksne mulighed for at drømme sig tilbage til vikingetiden, og ved Lejre Museum får turisterne en tiltrængt fornemmelse af hverdagslivet i vikingetiden.

Udviklingschef Elaheh Peyman Granov fra Destination Fjordlandet, som også står bag undersøgelsen, siger: ”Det har været meget lærerigt for os og vores kulturinstitutioner at få en forståelse for, hvordan turisterne tænker og agerer i forhold til kultur- og naturoplevelser. Vi står over for massive investeringer de kommende år i både et nyt Vikingeskibsmuseum, et besøgscenter i Roskilde, udvidelser på flere af vores museer, og her er det vigtigt, at vi fra starten tænker kultur sammen med naturoplevelser, så vi appellerer til et bredt publikum – både de internationale endagsturister, som for eksempel kommer fra København, men også ferieturister fra vores egen destination eller de omkringliggende sommerhusområder på Sjælland og øerne.”

Tid er en afgørende faktor, og det er vigtigt med en rød tråd mellem oplevelserne ude og inde

En række forhold kan være begrænsende for, hvorvidt turister benytter sig af besøgscentrenes eller museernes tilbud, hvis ikke de bliver håndteret korrekt. I rapporten defineres seks elementer, der er med til at påvirke, om den kombinerede natur- og kulturoplevelse fungerer optimalt.

Et væsentligt element er, at naturen og outdoor-aktiviteter som regel er omdrejningspunktet for turisternes oplevelse. Det er her, at gæsterne ønsker at tilbringe mest tid.

At naturen er i fokus for den samlede oplevelse, kan medføre en række praktiske udfordringer, som kan afholde turisterne fra at opsøge kulturoplevelserne. Derfor skal kulturinstitutionerne tage hensyn til og nøje afveje den tid, gæsterne bruger udendørs i naturen i forhold til indendørsaktiviteter i en udstilling. En anden udfordring er tilpasning til turisternes forskelligartede behov, herunder hvis gæsterne medbringer en hund på ferien. Hvilket de tyske turister ofte har. 

Samvær i familien er en anden faktor. Naturoplevelser bunder ofte i et ønske om fælles og aktive oplevelser, og på baggrund af dette, skal eventuelle besøg i en udstilling, et besøgscenter eller tilbud om guidede oplevelser understøtte og styrke samværet for turisterne.

Rapporten peger derudover på vigtigheden af, at både udendørs- og indendørsoplevelser ved en attraktion er bundet sammen af en rød tråd, en fælles fortælling og tydelig wayfinding, som gør det lettere for turisterne at bevæge sig på tværs af natur- og kulturoplevelserne.

”Der er mange museer og besøgssteder på Sydsjælland og Møn, der arbejder med at udvide eller koble kulturoplevelsen med aktiviteter i naturen. Det er der god grund til, fordi det afspejler gæsternes ønsker og adfærd, og det kan være en genvej til at få flere tyske turister til at gå vores vej, særligt i forårs- og efterårsmånederne. Med den nye viden i hånden, vil vi fortsætte dialogen med vores oplevelses- og turismeaktører om, hvordan vi kan skærpe oplevelserne og fortællingerne om både natur og kultur – og vi følger op med mere målrettet markedsføring på det tyske marked allerede fra 2024,” siger Mike Olesen, Marketingchef i Visit Sydsjælland & Møn.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er gennemført af Epinion på vegne af Visit Sydsjælland & Møn, Visit Fjordlandet og Dansk Kyst- og Naturturisme som led i et projekt, der skal styrke tilbud og formidlingen af natur- og kulturoplevelser overfor tyske turister.

Projektet er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.

Rapporten har foretaget interviews og testbesøg ved følgende seks kulturinstitutioner i løbet af 2023:

  • Geocenter Møns Klint
  • Gavnø Slot
  • Stevns Klint Experience
  • Vikingeskibsmuseet
  • Selsø Slot
  • Lejre Museum
Claudia Rota Andersen
Vil du vide mere?

Programchef

cra@kystognaturturisme.dk