Hillerød Madmarked coverbillede stay safe projekt

Digital håndbog skal hjælpe med at sikre en tryg og god gæsteoplevelse

15.3.2022
Foto: Hillerød Madmarked

Tryghed for gæsterne vil fremover være en af de vigtigste konkurrenceparametre for at skabe en god gæsteoplevelse. En digital best practice guide klæder erhvervet på ved at samle anbefalinger og eksempler til at sikre høj tilfredshed og tryghed hos gæsterne.

Corona-restriktioner og nedlukninger er heldigvis efterhånden et overstået kapitel. Men turisternes øgede krav om hygiejne og tryghed er kommet for at blive. Derfor udgør hygiejne, sikkerhed og tryghed fortsat ikke blot en ny standard, men også et centralt konkurrenceparameter i kampen om turisterne.

Derfor har projektet ’Tourist Stay Safe’ haft fokus på at gøre det lettere for turisterhvervet at håndtere corona-udfordringer og skabe tillid hos turisten. Som en del af projektet har en række Nordsjællandske turistaktører derfor testet forskellige teknologier og digitale løsninger.

Nu er erfaringer og anbefalinger til bl.a. digitale værktøjer samlet i en best practice guide, som skal inspirere til at skabe sikre og trygge omgivelser i turismeerhvervet. Derudover kommer den digitale håndbog med brugbare tips til kommunikationen med gæsten.

”Turistaktører er ikke altid så gode til at fortælle om det, når de gør en ekstra indsats for at skabe en tryg oplevelse. Dermed forpasser de faktisk muligheden for at bruge tiltagene som en konkurrencefordel i markedsføringen. Det kan være så simpelt som at skrive på sin hjemmeside, hvad man har iværksat for at sikre gæstens tryghed,” fortæller Heidi K. Dahl Larsen, sekretariatschef for Hub for Innovation in Tourism hos Dansk Kyst- og Naturturisme.

I projektet har Byaasgaard Camping fx testet en ny app til bestilling af morgenmad samt elektrostatiske sprayers, der gør det nemt og hurtigt at desinficere overflader. Hillerød Madmarked har testet en persontæller for at måle antallet af besøgende. Esrum Kloster og Møllegård har testet en UV-boks, der ved hjælp af ultraviolet lys kan fjerne bakterier og vira fra fx nøgler, entrékort og museets udklædningstøj, og i Hundested havn har de målt vandforbruget med intelligente vandsensorer, monteret på havnens toiletter og håndvaske – dermed kunne de se, når der var behov for rengøring.

Tourist Stay Safe-projektet er en del af den fælles nationale holdindsats for at genrejse dansk turisme ’Kickstart Dansk Turisme’. Projektet er et samarbejde mellem VisitNordsjælland, Dansk Kyst- og Naturturisme, Aalborg Universitet, INVIO (Innovationsnetværk for Oplevelseserhverv) og FLID (Foreningen for Danske Lystbådehavne) med konsulenthjælp fra Telling & Nesager og Innovation Lab.

Heidi K. Dahl Larsen
Vil du vide mere?

Sekretariatschef, Hub for Innovation in Tourism

hda@kystognaturturisme.dk