Tisvilde Hegn

Fem nye idéer skal styrke outdoor-turismen

3.3.2021
Foto: Daniel Villadsen

Nærvær i naturen, surf for alle, MTB-oplevelser, outdoor-kommunikation og nordisk mytologi. De fem udvalgte idéer i første runde af TourismX Challenge - Outdoor dækker bredt og skal være med til at nytænke outdoor-turismen i Danmark og styrke udbuddet af oplevelser.

I efteråret 2020 lancerede Dansk Kyst- og Naturturisme innovationsprogrammet TourismX Challenge - Outdoor. Her blev startups og etablerede virksomheder inviteret til at byde ind med løsninger, der kan nytænke outdoor-turismen og øge udbuddet af oplevelser.

Over 50 startups og etablerede virksomheder bød ind med forretningsidéer og løsninger. Nu er fem virksomheder udvalgt til at deltage i forløbet. I løbet af de næste tre måneder skal de med coaching og sparring arbejde på at videreudvikle og pilotteste deres idéer.

”Vi har modtaget mange kvalificerede ansøgninger, og det vidner om, at det spirer med startups og gode idéer inden for outdoor-turismen. Det er meget positivt, for vi har brug for flere og større udbydere af outdoor-oplevelser, hvis vi skal imødekomme fremtidens efterspørgsel,” siger Heidi K. Dahl Larsen, innovationskonsulent hos Dansk Kyst- og Naturturisme, og fortsætter:

”De fem udvalgte virksomheder er meget forskellige – både ift. til idéer og målgrupper, men også når det kommer til, hvad de har behov for vores hjælp til. Vi glæder os meget til at give dem alle et godt skub på deres vej via challenge-programmet.”

I efteråret 2021 åbnes for en ny ansøgningsrunde til TourismX Challenge – Outdoor.

De fem udvalgte idéer og virksomheder

Værdibaseret feriehusudlejning – Landfolk

Landfolk blev lanceret 1. februar 2021. De skriver om deres startup: Hos Landfolk er sommerhuset ikke blot rammen om ens ferie, men en del af selve oplevelsen. Derfor bruger vi tid på at finde og håndplukke de helt særlige steder til vores univers, som skaber nærvær mellem mennesker, og hvor naturen er lige uden for døren. Bag Landfolk står en gruppe garvede iværksættere fra AirBnB og Gaest.com. I challenge-programmet kommer Landfolk til at arbejde med use cases, og hvordan de bedst henvender sig til målgrupperne.

Læs mere om Landfolk

Digital guidning til de bedste MTB-oplevelser – Mountainbike United

Mountainbike United startede med at lave guides til spor og har nu udviklet sig til at være et community for dedikerede MTB-udøvere. Nu vil de henvende sig til danske og udenlandske MTB-turister, guide dem til de bedste MTB-oplevelser, de bedste spor, smukke udsigtssteder, restauranter, overnatningssteder, og sætte Danmark på verdenskortet over MTB-destinationer.

Læs mere om Mountainbike United

Synliggørelse af outdoor-oplevelser – DigitalGuest

DigitalGuest har erstattet den fysiske gæstebog med en online gæstebog, og mange hoteller har allerede stor glæde af deres platform, når det kommer til mersalg, gæsteservice og kommunikation. Nu vil de indtage flere overnatningsudbydere og via platformen hjælpe dem til at synliggøre outdoor-oplevelser, så gæsterne kan få endnu mere glæde af det lokalområde, som de for en stund er en del af.

Læs mere om DigitalGuest

Oplevelsesjagt og et blik ind i vikingetiden – Norse Theme Parks

Norse Theme Parks har kombineret et fysisk brætspil med en app-guide baseret på nordisk mytologi og vikingetiden, så man kan tage på en underholdende oplevelsesjagt, mens man på sin rute bl.a. møder kulturhistoriske seværdigheder. Produktet er for nu udarbejdet i en version til København, men Norse Theme Parks vil gerne udbrede til flere destinationer samt samarbejde med overnatningsudbydere og andre kommercielle samarbejdspartnere.

Læs mere om Norse Theme Parks

Surf for alle – Blue Spirit

Blue Spirit vil gøre surfing tilgængeligt for alle og vil særligt henvende sig til handicappede. Som de selv siger, så kan og bør alle prøve at surfe og opleve glæden og roen ved at stå på et surfboard på vandet. For dem er den altoverskyggende motivation, at de smittes af den glæde og taknemlighed, som især de handicappede viser, når de lærer at surfe på vandet.

Heidi K. Dahl Larsen
Vil du vide mere?

Sekretariatschef, Hub for Innovation in Tourism

hda@kystognaturturisme.dk