Innovation i turismen: Magien opstår, når startups og etablerede virksomheder mødes
I foråret 2024 lancerede Hub for Innovation in Tourism forløbet Startup-Corporate Match, hvor fire udvalgte startups blev matchet med fire etablerede hotelvirksomheder.
Siden har de samarbejdet i et skræddersyet forløb med stor værdi for begge parter, men erfaringerne viser, at kontakten skal faciliteres, for de to verdener mødes ikke af sig selv.
Mange turismevirksomheder ser ind i en fremtid, der kræver nye - og ofte digitale - løsninger. For turisternes forventninger til service og behovet for effektiv drift er konstant stigende, og derfor er virksomhederne nødt til at finde nye måder at forblive konkurrencedygtige på.
Den udfordring er omdrejningspunktet for Hub for Innovation in Tourism’s (HIT) første ’Startup-Corporate Match’-forløb, hvor man i foråret 2024 matchede fire innovative startups med fire etablerede virksomheder i hotelbranchen. Med afsæt i en konkret problemstilling har hotellerne gennem dette samarbejde fået adgang til nye idéer og digitale løsninger, der fx kan styrke gæsteoplevelsen.
Allerede efter det første forløb har match-formatet bekræftet, at partnerskaber med startups kan bringe innovation til en branche, der til tider kan være traditionel. Mange hoteller har behov for at finde nye måder at imødekomme nye gæstebehov, og det er netop et område, som mange af de danske turisme-startups har fokus på.
Ofte er udfordringen dog, at de etablerede turisme-spillere ’ikke ved, hvad de ikke ved’ om bl.a. digitale løsninger, der kan styrke deres forretning, og derfor leder de ikke aktivt efter dem. Det forklarer Heidi K. Dahl Larsen, sekretariatsleder i Hub for Innovation in Tourism og understreger vigtigheden af at facilitere mødet mellem startups og etablerede virksomheder:
“Det er ikke nok at forvente, at disse to verdener mødes af sig selv. I Hub for Innovation in Tourism fungerer vi som en bro, der hjælper begge parter med at opdage og udnytte de muligheder, der ligger i samarbejdet. Vores erfaring viser, at mange etablerede virksomheder har brug for inspiration og nye perspektiver, og netop det kan startups tilbyde. Til gengæld har startups ofte brug for en indgang ind i markedet for at teste deres løsninger og få indsigt i branchen og deres mulige kunders virkelighed. Vores Startup-Corporate Match viser os, at det netop er i mødet mellem startups og etablerede virksomheder, at innovationen opstår, men det er samtidigt tydeligt, at der er behov for at skabe rammerne for, at mødet kan ske.”
Det faciliterede møde er nøglen
Erfaringen viser, at der er værdi for begge parter i at mødes. Det bekræfter både startup-virksomheden Syncdesk og Comwell hotel Aarhus, som blev matchet i det første forløb.
Syncdesk har udviklet en softwareløsning til systematisering af den interne kommunikation mellem et hotels forskellige afdelinger. Løsningen skal reducere behovet for ”ad hoc kommunikation” via vilkårlige post-it-noter og mundtlige beskeder, hvilket både effektiviserer driften, frigør ressourcer og mindsker fejlmargin i hotellets operationelle drift. I matchet fik de adgang til unik sparring, der har været med til at forfine løsningen, men det er især det faciliterede møde-setup, som Frederik Kilsmark Larsen, medstifter af Syncdesk, er glad for:
”For os som startup er feedback fra branchen helt essentiel, men det kan være svært selv at få adgang til den. Så når HIT i stedet skaber kontakten, kan vi være mere effektive, men også ærlige, i samarbejdet. Alle vidste, vi var der med feedback for øje – her var ingen bagtanker om salg – i stedet var vi der for at gøre løsningen bedre for branchen. Det hjælper os som startup i vores produktudvikling og go-to-market strategi, og det kan forhåbentligt også være med til at indfri nogle reelle behov i markedet.
Også hos Comwell Hotel Aarhus ser man stor værdi i det faciliterede samarbejde med de nye spillere i branchen.
”Vi har nok ry for at være en lidt konservativ branche, men som hotel kontaktes man dagligt af rigtig mange sælgere med alt fra smarte brochurer til mad og drikke. I en travl hverdag kan vi derfor desværre godt risikere at afvise forkerte, men det ændrer ikke på, at vi som udgangspunkt rigtig gerne vil i dialog med nye entreprenører og startups, for det skubber både lidt til os og giver os muligheden for at spotte nye tendenser i branchen,” fortæller hoteldirektør hos Comwell hotel Aarhus, Flemming Poulsen og fortsætter:
”Her er matchet endda lavet, så vi ved, at de her startups er spændende og har noget med til bordet, der har relevans for os. Det gør forløbet særligt attraktivt, og vi er meget gerne med en anden gang også, hvis der er et godt match til os.
Frederik Kilsmark Larsen, Syncdesk (t.v.) og Flemming Poulsen, Comwell Hotel Aarhus (t.h.), har deltaget i Startup-Corporate Match, som Hub for Innovation in Tourism afholder.Foto:Hub for Innovation in Tourism
Skal udbredes til andre brancher i turismen
HIT har siden 2021 samarbejdet med over 120 startups i en række forskellige aktiviteter og ser et betydeligt potentiale for at udvikle samarbejdet mellem startups og de mere etablerede virksomheder i turismen. For det sparer tid for begge parter og er dermed en effektiv måde til at få de nye innovative løsninger hurtigere ind i markedet - og gerne også i andre dele af turismen. Heidi K. Dahl Larsen uddyber:
“Vi ønsker at udvide vores startup-corporate samarbejde til at favne flere brancher i turismen. Det kan være feriehusbranchen, forlystelsesparker eller andre oplevelses- eller servicevirksomheder. På den måde kan vi forhåbentligt være med til at tilføre innovation i andre dele af turismen ved at bringe startup-verden og turismens virksomheder tættere sammen.”
I de kommende måneder vil HIT fokusere på at konkretisere erfaringerne fra dette forløb, som implementeres i de kommende Startup-Corporate Match forløb, der finder sted i hhv. 2025 og 2026.
“Vores mål er at gøre det lettere for virksomheder - både startups og de etablerede - at finde hinanden og samarbejde om at udvikle nye løsninger. Det kræver en villighed til at lytte, lære og være åben for nye ideer og forstå hinandens verdener og behov, som vi i dette første forløb heldigvis har fået bekræftet, er til stede hos begge parter. Vi tror på, at det er i mødet mellem iværksættere og etablerede virksomheder, at magien sker, og vi ser frem til at facilitere disse interaktioner også i fremtiden,” afslutter Heidi K. Dahl Larsen.
Foruden Syncdesk og Comwell blev øvrige tre matches etableret i det første forløb: Hotel Horisont Aarhus og Regulars, Hotel Oasis Aarhus og Reevela samt Hotel GuestApart Aarhus og ROCCAI.
Om Startup-Corporate Match: Om Hub for innovation in Tourism: Læs mere på Hub for Innovation in Tourisms hjemmeside Innohub.dk |
Seniorkonsulent