Den Digitale Værktøjskasse

Ny digital værktøjskasse skal hjælpe turismebranchen

12.2.2021
Foto: Monica Sauro

Forretningspotentialet i de digitale muligheder er enormt for turismesektoren. Derfor udgiver Destination Himmerland, Destination Limfjorden, Destination Kystlandet og Dansk Kyst- og Naturturisme en digital værktøjskasse, der skal skærpe branchens appetit på de digitale muligheder.

Danmark er blandt de meste digitaliserede lande i verden. Med lanceringen af en opdateret digital værktøjskasse er målet, at det skal være nemmere for de danske turismeaktører at udnytte de forskellige digitale platforme til at optimere forretningen, gøre hverdagen lettere og mere tidseffektiv og ikke mindst øge indtjeningen.

”Den danske turismesektor er langt fra den mest digitaliserede branche. Det betyder, at potentialet er stort for at bruge de digitale platforme til at sælge mere, kommunikere bedre og i det hele taget gøre sig mere lækker og relevant for både gæster og samarbejdspartnere. Med en digital værktøjskasse håber vi at kunne give branchen appetit på de digitale muligheder og inspirerer til at opprioritere det digitale fremover,” Jimmi Stæhr-Petersen, turistdirektør ved Destination Himmerland.

Det digitale er en rigtig god investering

Den digitale værktøjskasse er udviklet i samarbejde med en række danske destinationsselskaber og med input fra virksomheder på tværs af turismebranchen. Det sikrer, at værktøjskassens indhold og anbefalinger er relevante og afstemt efter behovet i branchen.

”Digitalisering anno 2021 handler heldigvis ikke om at være til stede alle vegne, men om at bruge sin tid på de rigtige kanaler, dér hvor det gavner forretningen. I værktøjskassen giver vi en introduktion til de forskellige digitale muligheder og giver vores bud på en række oplagte indsatsområder. Samtidig anbefaler vi dog, at man selv overvejer, hvilke kanaler man får mest ud af at prioritere,” fortæller Helle Berthold Rosenberg, direktør ved Destination Kystlandet, og fortsætter:

”Hvis man bare gør lidt af det hele, risikerer man nemlig at spilde sin tid. Så er det langt bedre fx at dedikere sig til enkelte sociale medier, som man så til gengæld husker at vedligeholde. Som med alle andre forretningsmæssige indsatser tager det tid at skabe sig en digital tilstedeværelse, men det er til gengæld en god investering, som vil styrke ens virksomhed på både kort og langt sigt.”

Skræddersyet til turismebranchen

Uhrehøje Outdoor Træning & Events er en af de turistvirksomheder, som allerede bruger de digitale muligheder aktivt i forretningen. Alligevel glæder stifter og direktør Bjørn Jakobsen sig til at kigge nærmere på den digitale værktøjskasse:

”Når det kommer til det digitale, er mulighederne uendelige, og i det daglige er vi løbende udfordret af, hvordan vi skal prioritere vores tid. Derfor ser vi meget frem til en digital værktøjskasse, der kan inspirere os og gøre os klogere på, hvor det giver mest mening at lægge vores indsatser. Samtidig har det stor betydning, at værktøjskassen er skræddersyet til os som turismeaktører. Det gør det nemmere at se værdien af anbefalingerne, når vi ved, at de er lavet med udgangspunkt i vores egen branche.”

Pandemien har understreget potentialet i det digitale

Hos de tre destinationer forventer man, at den digitale værktøjskasse vil kunne gøre en forskel bredt i branchen i årerne, der kommer. Ikke mindst i forlængelse af en 2020-sæson, der både skabte store udfordringer og muligheder for turismeaktørerne.

”Selvom den digitale værktøjskasse er udviklet helt uafhængigt af corona-pandemien, har pandemien samtidig medvirket til at understrege potentialet i digitaliseringen. Med værktøjskassen i hånden kan de virksomheder, der har været pressede i det forgangne år fx få en række konkrete bud på, hvordan de kan vækste i fremtiden, mens de der oplevede stor vækst i 2020 kan blive klogere på, hvordan det digitale kan understøtte deres udvikling og gøre deres dagligdag mere effektiv,” siger Kristina Lehmann Schjøtt, destinationsdirektør ved Destination Limfjorden, og fortsætter:

”Ifølge flere undersøgelser planlægger langt over halvdelen af danskerne at holde ferie i Danmark til sommer. Set i det lys har det aldrig været vigtigere for turismeaktørerne at gøre opmærksomme på sig selv, og med udgivelse af den digitale værktøjskasse mener vi, at vi har givet branchen de bedste forudsætninger for at høste frugterne af danskernes øgede interesse for at holde ferie i Danmark.”

Fakta om Den Digitale Værktøjskasse 2.0

  • Den Digitale Værktøjskasse 2.0 er blevet til i et samarbejde mellem Dansk Kyst- og Naturturisme, Destination Himmerland, Destination Limfjorden, Destination Kystlandet, ORANGE elevator og Innovation Lab
  • Den Digitale Værktøjskasse 2.0 blev lanceret med webinarer for de tre destinationer henover den 9., 10. og 11. februar 2021. Herefter vil den være en del af de værktøjer, der arbejdes videre med for at hjælpe digitaliseringen af turismeerhvervet på vej
  • Den digitale værktøjskasse er en opdateret og udvidet version af en trykt udgave fra 2009. Værktøjskassen er i dag også digital og vil blive opdateret løbende
  • Projektet er støttet med midler fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelsen og er en del af Kickstart-projektet Back To Business - Back on Track
Alice Bank Danielsen
Vil du vide mere?

Programchef

abd@kystognaturturisme.dk