Nyt vækstforløb skal hjælpe outdoor-virksomheder med at skalere
Den stigende efterspørgsel efter naturoplevelser åbner nye muligheder for outdoor-aktørerne. Derfor har Erhvervshus Fyn, Destination Fyn og Dansk Kyst- og Naturturisme sammensat et målrettet forløb for outdoor-virksomheder i hele landet, der skal hjælpe dem med at vokse med efterspørgslen.
I kølvandet af corona er efterspørgslen på oplevelser i naturen accelereret. Det kan mange af landets outdoor-virksomheder mærke, og de står lige nu med en helt unik mulighed for at udbygge forretningen med nye oplevelser.
Men det er mere komplekst end som så at arbejde med forretningsudvikling som outdoor-virksomhed.
”Selvom interessen for outdoor-aktiviteter er stigende, opererer outdoor-virksomhederne i et felt, hvor volumen af gæster på de enkelte aktiviteter er beskeden. Dertil er højsæsonen, hvor der kan tiltrækkes gæster fra kyst- og naturturismen, kort. Af samme grund er det svært at skabe en sund forretning baseret på enkeltstående aktivitetstyper eller isolerede målgrupper,” fortæller Christine Jürgensen, udviklingskonsulent hos Dansk Kyst- og Naturturisme.
Derfor har Erhvervshus Fyn, Destination Fyn og Dansk Kyst- og Naturturisme etableret ’Vækstforløb for outdoor-virksomheder’ – et målrettet forløb for outdoor-aktører, der ønsker at skalere deres forretning og udvikle nye oplevelser.
”Med forløbet vil vi give outdoor-aktørerne værktøjer og viden til at identificere virksomhedens vækstmuligheder og føre dem ud i livet ved hjælp af en konkret vækstplan. Opbygning af netværk vil også være en stor del af forløbet, og vi vil etablere et lukket online forum, hvor deltagerne løbende kan sparre og erfaringsudveksle med hinanden mellem sessionerne,” fortæller Heidi K. Dahl Larsen, innovationskonsulent hos Dansk Kyst- og Naturturisme.
Vækstforløbet består af seks temadage, som vil være en kombination af workshops med fagligt indhold, casehistorier samt netværksaktiviteter. Forløbet er for outdoor-virksomheder i hele landet. For at deltage kræver det dog, at man ansøger – ansøgningsfristen er 15. marts 2021. Virksomhederne, der vurderes til at have størst udviklingspotentiale i forhold til det pågældende forløb, udvælges til at deltage.
Fakta om Vækstforløb for outdoor-virksomheder
|
Sekretariatschef, Hub for Innovation in Tourism