Kvinde med cykel ved Munkeruphus

Sådan gør du det nemmere for turister at tage på bæredygtig dagstur fra storby til kyst- og naturoplevelser

26.1.2022
Foto: Daniel Villadsen - VisitNordsjælland

Oplevelsen skal være gennemtænkt fra afgang til hjemkomst, hvis turisterne skal rejse fra storbyen og ud til kyst- og naturområderne med bæredygtig transport. Til gengæld er de sultne efter lokale oplevelser. Det viser erfaringerne fra projektet Grøn Tur/Retur i et nyt inspirationskatalog.

For turister og lokale i storbyerne kan det være besværligt at besøge attraktioner og seværdigheder i kyst- og naturområderne med offentlig transport. Det bæredygtige transportvalg bliver derfor ofte nedprioriteret – trods gode intentioner om at leve mere grønt – og i stedet vælger de enten bilen, eller dropper helt planerne om at tage på udflugt.

Projektet ’Grøn Tur/Retur’ har derfor undersøgt, hvordan nationale og internationale turister kan inspireres til at tage fra København til både kendte og mindre kendte oplevelser på Sjælland og øerne ved brug af bæredygtig transport.

”Resultaterne fra projektet viser tydeligt, at turisterne har stor interesse i at benytte bæredygtige transportløsninger i sammenhæng med dagsture. Men de viser også, at hele den samlede oplevelse fra afgang til hjemkomst skal være tænkt igennem, hvis løsningen skal være attraktiv – og her spiller erhvervsaktørerne en vigtig rolle,” fortæller Claudia Rota Andersen, projektchef i Dansk Kyst- og Naturturisme, og fortsætter:

”Turisterne vil nemlig meget gerne have mindre oplevelser med på vejen til hovedattraktionen. Det kan være besøg på legepladser, gårdbutikker eller ture forbi udsigtspunkter, skovstier, caféer og bagerier undervejs. De vil gerne have det hele med og se de lokale perler, når de er på udflugt. Det kan man som destination med fordel udnytte.”

Erfaringerne fra projektet er samlet i et inspirationskatalog, der er målrettet destinationer, kommuner og turismeerhverv, som gerne vil arbejde med grønne transportløsninger i deres destination. Kataloget indeholder både inspiration, konkrete eksempler og anbefalinger til, hvordan man kommer godt i gang med processen, og hvordan man går fra idé til handling ved at benytte sig af kvalitative brugertests.

Det er Dansk Kyst- og Naturturisme, Wonderful Copenhagen, VisitNordsjælland, Destination Fjordlandet og Destination SydkystDanmark, der i samarbejde med PlanMiljø, Aalborg Universitet og Rostra Kommunikation står bag projektet Grøn Tur/Retur.

Den grønne, besværlige mil

Særligt når turisterne skal transportere sig den sidste strækning fra togstation til attraktion eller naturområde, opstår problemerne. Derfor har projektet testet last mile-løsninger, der kan tage turisterne fra stationen og til den endelige destination. Der er bl.a. testet leje af cykler ved togstationen, transport via shuttlebus og vandre- og cykelruter, der tager turisterne forbi flotte naturoplevelser efter deres museumsbesøg.

”Der er et stort potentiale i at inspirere besøgende fra hovedstaden til oplevelser i det øvrige Sjælland, men det kan være svært, hvis de ikke har en bil til rådighed, fordi det kan være uigennemskueligt. Projektet viser, at destinationerne i fællesskab kan nå rigtigt langt med at udvikle en sammenhængende last mile-løsning, der er tænkt sammen med lokale oplevelser, og som giver plads til fleksibilitet. På den måde kan vi brede de besøgendes oplevelser ud og få mere bæredygtige mobilitetsformer i spil,” fortæller Runa Sabroe, udviklingsdirektør hos Wonderful Copenhagen, og fortsætter:

”Slutbrugerne for de udviklede last mile-løsninger er både lokale borgere og nationale og internationale turister – en af erfaringerne fra projektet var, at løsningerne især blev benyttet af lokale borgere, og det er positivt. For kan man først få de lokale med, så er man allerede godt på vej til at få nationale og internationale turister med på vognen, og man skaber en udvikling, der skaber værdi for både lokale og turister. Det er i sig selv bæredygtigt.”

Ændring i transportadfærd

Grønne last mile-løsninger handler også om at få lokale, nationale og internationale turister til at ændre transportvaner – at gå fra at bruge en transportløsning som bilen til i højere grad at bruge grønne alternativer. Og de små skridt i weekenden og på ferien kan faktisk blive til reel adfærdsændring i dagligheden.

”I weekenden eller ferier er hverdagens selvfølgeligheder i opbrud, og vi er indstillet på at handle anderledes. De erfaringer, vi gør os her, kan påvirke, hvordan vi ser på de andre dele af vores hverdagsliv. Med andre ord, så kan det at prøve andre transportformer i weekend og ferie være med til at påvirke vores ideer og holdninger til transport mere generelt,” fortæller Malene Freudendal-Pedersen, mobilitetsforsker på Aalborg Universitet,” og tilføjer:

”Planlægning af, hvordan vi bevæger os, handler om langt mere end at komme effektivt fra A-B. Det handler om, hvordan vi forbinder hverdagen, så menneskers behov opfyldes bedst muligt. Her er følelser af frihed, fleksibilitet og fællesskab særligt vigtige. En måde at arbejde aktivt med følelserne er historiefortælling, som vi kan bruge til at skabe nye, fælles historier om det, vi ønsker at forandre – her: grønne mobilitetsløsninger!”

Man kan altså med fordel arbejde med historiefortællingen, når man skal i gang med at arbejde med grønne transportløsninger i sin destination.

Fem anbefalinger til den gode last mile-løsning

  1. Sæt fokus på oplevelserne undervejs
    Hvis en last mile-løsning skal være attraktiv som en del af en dagstur, skal man ikke kun lægge vægt på de store attraktioner, men også på oplevelserne indimellem: miniattraktioner såsom gårdbutikker, naturoplevelser og personlige møder.
     
  2. Skab et godt flow fra afgang til hjemkomst
    Det er vigtigt, at last mile-løsningen hænger sammen med andre transportsystemer, afgangstider og attraktioner undervejs, så turisten får en oplevelse af, at last mile-løsningen er det oplagte valg. Fx er det vigtigt, at caféen faktisk har åbent, hvis turen går der forbi.
     
  3. Frigiv plads til fleksibilitet
    Turisterne ser det som en værdifuld service at få foreslået ruter og pakkeløsninger, så længe de selv kan tilpasse turen til egne behov og vælge til og fra – også spontant undervejs. Skab derfor plads til, at turisterne selv kan tilpasse turen.
     
  4. Giv ensrettet og målrettet information
    Information om turen skal være nem at finde for målgruppen. Desuden er det vigtigt, at informationen er strømlinet blandt turens forskellige aktører, og at turisterne kan vurdere, om turen passer til netop dem fx mht. sværhedsgrad og længde.
     
  5. Sørg for veltilpassede ruter og gode rutevejledninger
    Det skal være nemt for turisterne at planlægge deres tur inden afrejse og så ubesværet som muligt at finde vej undervejs. Det kræver gode ruter, kort og skiltning – og derfor også, at last mile-løsningen er testet af fra ende til anden.
Claudia Rota Andersen
Vil du vide mere?

Programchef

cra@kystognaturturisme.dk