Isvafffel

Big data-platform udrulles nationalt for at sikre dansk turismes fremtidige konkurrencekraft

2.9.2022
Foto: Nicoline Sjødahl

En ny fælles dataplatform skal efter længere tids test og modning på den jyske vestkyst nu udrulles i resten af landet. Udbredelsen af den nyudviklede dataplatform skal gøre Danmark til firstmover inden for brug af big data i turismesammenhæng og styrke den fremtidige konkurrencekraft.

Big data, internet of things, business intelligence og cloud computing rimer ikke umiddelbart på dansk ferie, strand, kyst og natur. Ikke desto mindre skal teknologierne og en ny national dataplatform nu bidrage til at sende dansk turisme i den globale digitale superliga for at styrke Danmarks fremtidige konkurrencekraft i kampen om turisterne.

Dansk Kyst- og Naturturisme og VisitDenmark tog i 2020 initiativ til at styrke digitaliseringen og udnyttelsen af data i dansk turismesammenhæng med projektet Destination Digital. Et projekt, der startede på Rømø og siden blev udrullet til hele Vestkysten via Destination Nordvestkysten, Destination Vesterhavet og Destination Vadehavskysten med NTT DATA Business Solutions som samarbejdspartner. Her har en række lokale turismevirksomheder delt data med hinanden, suppleret med offentlige data om turisternes adfærd med henblik på at skabe fælles indsigter, der kan give de enkelte virksomheder endnu bedre vilkår for at skabe de ideelle rammer og vilkår for landets turister.

Pilotprojektet har været succesrigt, og partnerne bag er nu klar til at udrulle platformen fra Vestjylland til resten af landet.

"Der skal ikke herske nogen tvivl om, at det digitale potentiale i turismebranchen er enormt, og tiden er derfor inde til, at vi tager det næste skridt i den teknologiske udvikling med en fælles national dataplatform. Værktøjer som business intelligence, kunstig intelligens og internet of things rummer alle store muligheder for at optimere og udvikle branchen, øge omstillingsparatheden og i sidste ende styrke indtjeningen i den enkelte virksomhed," siger Jens Hausted direktør i Dansk Kyst- og Naturturisme.

Udrulningen af den fælles dataplatform sker i tråd med regeringens netop offentliggjorte nationale strategi for dansk turisme. På baggrund af initiativet fra Dansk Kyst- og Naturturisme og VisitDenmark vil dansk turisme således bringe sig i front, hvad angår brugen af data og business intelligence på tværs af hele turismeværdikæden.

"Dansk turisme skal ovenpå en global krise, et udfordret arbejdsmarked og stigende inflation arbejde smartere i morgen end i går. For at vi kan sikre et fortsat produktivt og konkurrencedygtigt turismeerhverv, er det vigtigt, at vi tør investere i nye forretningsområder og teste nye værktøjer. Derfor investerer vi nu i udviklingen af det, som skal blive den nye fælles datainfrastruktur i dansk turisme. Samtidig har den nye nationale strategi for dansk turisme også netop et fokus på udnyttelsen af data, og derfor glæder vi os over, at vi er klar til at tage dette skridt mod udrulningen af platformen nationalt," udtaler Jan Olsen, adm. direktør for VisitDenmark.

Hvilken is køber tyskerne, og hvornår skal toiletterne rengøres?

Selvom teknologien er velkendt, er Danmark det første land i verden, hvor private erhvervsaktører, kommuner og organisationer deler data med henblik på at opnå fælles indsigter i en fælles platform. Den nuværende data er skabt og indsamlet af aktører fra detailhandlen, feriehusudlejere og kulturaktører.

Med delingen af datainformationer kan købmandsforretningerne eller isbutikkerne på destinationerne eksempelvis sammenkæde køb i butikkerne med sammensætningen af beboere i områdets sommerhuse. Således kan der sættes helt nye standarder for, hvilke varer der er på hylderne, og i et bredere perspektiv kan den fælles dataplatform give virksomheder, destinationer, kommuner og de nationale udviklingsselskaber de bedste forudsætninger for at styrke forretningen, levere bedre service og sikre konkurrenceevnen.

"Det er utrolig glædeligt, at Dansk Kyst- og Naturturisme, VisitDenmark, de tre Vestkystdestinationer og NTT DATA er gået sammen om at investere i dette projekt, og vi glæder os over, at de gode erfaringer skabt på Vestkysten nu kan anvendes nationalt. Der er ingen tvivl om, at vi med denne nye platform fremover vil kunne træffe væsentligt mere kvalificerede beslutninger bakket op af tal. På den måde kan vi både arbejde smartere og gøre os mere attraktive overfor turisterne," lyder det fra Mogens Gade, borgmester i Jammerbugt Kommune og formand for Partnerskab for Vestkystturisme, der fortsætter:

"Det har hidtil været en ganske svær opgave at finde valide informationer om, hvilke oplevelser tyske eller norske turister går efter, hvad de køber i supermarkedet, eller hvor de overnatter. Fremover kan vi forudsige, hvilke is tyskerne spiser, eller hvornår det er tid til rengøring på offentlige toiletter – blot for at nævne nogle få eksempler. Mulighederne vil fremover være uanede, og vi vil hele tiden se nye områder, hvor vi kan udnytte dataene."

Med den nationale udrulning af dataplaformen vil mængden af information samtidig blive mere fyldestgørende. Udrulningen er allerede godt i gang, hvor blandt andre destinationsselskaberne Bornholm, Limfjorden, Sønderjylland, Lolland Falster, Sjælland m.fl. er ved at tage platformen i brug og bidrage med data. Samtidig sættes der nu også fokus på en række nye brancher i platformen så som naturaktører, eventafviklere, campingpladser og mange andre. Hos NTT DATA Business Solutions, der er hovedansvarlig for den tekniske infrastruktur bag dataplatformen, glæder man sig til at opskalere samarbejdet yderligere:

"Turisme har været et nyt marked for os, og det har vist sig at byde på flere spændende muligheder, når vi taler om data. Vores erfaringer fra Vestkysten er meget positive, og det er glædeligt at mærke det fælles ønske, der er i dansk turisme, om at skalere dette til en national løsning. For det kræver netop en fælles og samlende overligger for at realisere det fulde potentiale fra data. Derfor glæder vi os rigtig meget til at indgå i en aftale om en national løsning," siger Per Falck Jensen, adm. direktør i NTT DATA Business Solutions.

De næste måneder skal bruges på at validere den nuværende data inden Dansk Kyst- og Naturturisme og VisitDenmark i et partnerskab med destinationerne vil udbrede platformen til det øvrige Danmark.