
BikeNodePlanner: Et digitalt værktøj til at kvalificere rekreative cykelnet
Hvordan sikrer man, at de helt rette strækninger indgår i et rekreativt cykelnet? BikeNodePlanner er et digitalt værktøj, der kan hjælpe planlæggere med at kvalificere deres beslutninger.
Artiklen har tidligere været bragt i fagbladet Trafik og Veje i et samarbejde mellem IT-Universitet og Dansk Kyst- og Naturturisme.
Danmark er et dejligt cykelland. Her er der uanede muligheder for at suse forbi åbne enge, langs historiske herregårde og ind i hyggelige landsbyer med små caféer og hvilesteder. Med etableringen af Danmarks rekreative cykelnet landet over vil det blive endnu nemmere at planlægge lige præcis den cykeltur, som man ønsker.
Det rekreative cykelnet forbinder eksisterende cykelvenlige strækninger i knudepunkter – og skaber på den måde et netværk af cykelstrækninger. Det giver mulighed for at tage rundture, afstemme længden på turen til dagens formåen og lyster og lægge vejen forbi seværdigheder, udsigtspunkter eller iskiosker og cafeer.

Foto:Dansk Kyst- og Naturturisme
Det rekreative cykelnet er i fuld gang med at blive udrullet landet over. Alle kommuner i Danmark er kortlagt i et såkaldt planlægningsnetværk, som hviler på både kvantitative data, internationale erfaringer og kvalitative principvurderinger.
Planlægningsnetværkerne ligger tilgængelige for kommuner i GeoFA (5608 og 5609). Men de endelige netværk skal kvalificeres med lokalkendskab, inden de kan synliggøres for cyklister. I skrivende stund har 30 kommuner i Danmark kvalificeret deres cykelnetværk. Næste skridt for dem vil være den fysiske skiltning af netværket.
Den gode rekreative cykeloplevelse
Med målet om at cykelturen skal bidrage til oplevelser og ikke blot transport, og med et tværfagligt afsæt i endorfiner, landskabsplanlægning, flowteori og storytelling, er der formuleret tre rammegivende principper for planlægning og udpegning af det rekreative cykelnet:
Oplevelser og variation: Det skal være en god oplevelse at cykle på cykelnetværket. Det må hverken blive for kedeligt eller for svært. For at det ikke bliver en kedelig oplevelse, er det vigtigt, at der løbende ”sker noget”, enten i det landskab man cykler igennem, eller at der er variation i de veje og stier, man cykler på.
Service og tilgængelighed: Cykelnetværket skal lede cyklisterne forbi udvalgte attraktioner og seværdigheder. Desuden skal man komme forbi steder, hvor man kan købe mad og drikke, forbi overnatningssteder, og andre faciliteter og services, der gør cykelturen let og behagelig.
Sikkerhed og sammenhæng: Det skal være sikkert at cykle på cykelnetværket, så trafiksikkerheden skal vægtes højt. Dertil kommer at cykelnetværket skal være sammenhængende – der må ikke være ’huller’ i netværket. Og alle strækninger skal selvfølgelig kunne cykles på, så man ikke behøver at stå af sin cykel for et trække den, fx op ad en trappe, over kantsten eller gennem ikke-cykelbare bomme o.l. Her bliver belægning et vigtigt fokuspunkt, for det skal også være behageligt at cykle på netværket.
Udviklingsarbejdet og erfaringerne fra de kommuner, der har arbejdet med netværket, viser, at der altid vil være et lokalkendskab, der kommer til at ændre i det dataudpegede planlægningsnetværk. Der vil være trafiktællinger, særlige sheltere, kommende cykelstier, farlige vejkryds, hemmelige lokale perler etc., som ikke har været med i den første udpegning. Erfaringerne viser også, at planlægningsnetværket er et solidt afsæt, idet det rammer 75-90 pct. nøjagtigt i forhold til placering af strækninger.
En digital hjælpende hånd
Processen med at kvalificere er i sig selv ikke vanskelig eller tidskrævende, men det kan være vanskeligt at få et entydigt overblik over, i hvor høj grad planlægningsnetværket lever op til anbefalingerne for afstande i netværket og de vejledende principper. Og ikke mindst kan det være svært at gennemskue konsekvensen af eventuelle ændringer til netværket: hvis netværket flyttes fra én strækning til en anden, hvilke konsekvenser har det i forhold til mængden af mulige rundture? Hvordan kan netværket forbindes bedre til kultur- og naturoplevelser? Hvordan kan en bedre forbindelse til overnatningssteder sikres? Osv.
Derfor har IT-Universitetet i samarbejde med Dansk Kyst- og Naturturisme udviklet BikeNodePlanner – et open-source GIS-værktøj, der kan hjælpe kommuner og planlæggere med at kvalificere cykelnettet. BikeNodePlanner er udviklet som et PyQGIS-værktøj til QGIS, et af de mest udbredte GIS-programmer. Formålet med værktøjet er at give et bedre beslutningsgrundlag, når cykelnettet skal kvalificeres, og de helt rette strækninger skal udvælges.
Værktøjet er designet til at kunne bruges af personer med minimal erfaring med GIS-software, så kommunale planlæggere og andre interessenter nemt kan analysere deres cykelnet og optimere det ud fra de fastsatte principper.
BikeNodePlanner kvantificerer og visualiserer, i hvor høj grad de tre rammegivende principper bliver mødt. Det kan pege på de områder, man som planlægger skal fokusere på og gør det nemmere at sammenligne forskellige muligheder.

Foto:Dansk Kyst- og Naturturisme

Ud fra principper om den gode cykeloplevelse i et rekreativt cykelnet visualiserer BikeNodePlanner, hvor man bør kvalificere og undersøge andre muligheder ift. det dataudpegede planlægningsnetværk.Foto:Dansk Kyst- og Naturturisme
Med værktøjet kan man således udforske netværket i QGIS og undersøge, hvor forbedringer eller ændringer evt. er nødvendige. Derudover kan man eksportere resultater og visualiseringer til senere brug og formidling.
Et værktøj til at evaluere
Der er ikke en håndfast prioriteringsnøgle, når det kommer til at få oplevelser, sammenhæng, komfort og trafiksikkerhed til at gå op i en højere enhed i et rekreativt cykelnet. At prioritere, at nogle attraktioner, seværdigheder, steder og oplevelser skal være tilgængelige via cykelnetværket, vil uvægerligt medføre, at der skal indgås kompromiser.
Alle kommuner vil derudover stå overfor, at cykelnettet kommer til at krydse, eller på kortere strækninger følge, lande- eller hovedveje. Principielt er dette ikke ønskværdigt, men for at få et sammenhængende netværk vil det blive nødvendigt. BikeNodePlanner tager udgangspunkt i en række centrale parametre, som er essentielle for at skabe en attraktiv cykeloplevelse:
- Længden på netværkskanter (strækninger): Skal muliggøre kortere cykelture og mulige ruter af varierende længde.
- Længde på rundture (loops): Skal muliggøre kortere cykelture og mulige ruter af varierende længde.
- Ikke-forbundne netværkskomponenter: Netværket skal være forbundet, så man kan cykle til alle dele af det rekreative netværk uden at skulle “forlade” de rekreative ruter.
- Tilgængelighed til faciliteter, services, og seværdigheder: Nødvendige faciliteter såsom vand, toiletter og adgang til dagligvarer skal være tilgængelige fra netværket.
- Netværket skal også give adgang til services såsom campingpladser og hoteller (sikre nem adgang til overnatningsmuligheder).
- Variation i landskabet/andel af netværket i områder med forskellige typer arealanvendelse: Et vigtigt princip er at sikre mest mulig variation. Som led i dette skal netværket gå igennem mange forskellige typer landskab og arealanvendelse.
- Stigninger og stejle strækninger: Det anbefales, at netværket ikke indeholder for stejle strækninger, og at eventuelle stejle strækninger fremhæves tydeligt.
BikeNodePlanner kan således være en stor hjælp til at danne overblik over, i hvor høj grad et planlægningsnetværk lever op til principperne om den gode rekreative cykeloplevelse. Værktøjet hjælper med at identificere betydningen af ændringsforslag, som man ikke umiddelbart kan se eller tænke sig frem til på egen hånd - fx længden på rundture i netværket eller for stejle strækninger.
Uanset hvad, er lokalkendskabet afgørende, og man kan godt etablere et rekreativt cykelnet uden, men BikeNodePlanner kan gøre processen mindre tids- og arbejdskrævende – og mindsker behovet for manuelt at undersøge alle strækninger.
Sådan kommer du i gang med BikeNodePlannerBikeNodePlanner med vejledning kan hentes via www.github.com/anastassiavybornova/bike-node-planner og adgang til data for din kommune opnås via www.github.com/anastassiavybornova/bike-node-planner-data-denmark For yderligere information læs BikeNodePlanner: a data-driven decision support tool for bicycle node network planning. Og ved spørgsmål eller support kan man kontakte Anastassia Vybornova på anvy@itu.dk |

Specialkonsulent