Podcast er et medie i vækst, og i 2019 lyttede én ud af fire danskere til podcasts mindst én gang om ugen. Fleksibiliteten har gjort mediet populært. Her er man ikke bundet til en computerskærm, i stedet kan man køre bil eller male rækværk, mens man lytter. Samtidig giver podcasts mulighed for fordybelse – både for udgiveren og for modtageren – i ét emne, som begge parter har en særlig interesse for.
Viden ’to go’
Erhvervshus Sydjylland og Dansk Kyst- og Naturturisme har derfor indgået et samarbejde om at udgive podcasten ’Tjek på Turismen’, målrettet turismevirksomheder. For Dansk Kyst- og Naturturisme er initiativet en vigtig del af arbejdet med at udbrede innovation i turismen – helt ud til den enkelte virksomhed.
”Vi så en mulighed for at udkomme på et medie, der passer godt til vores målgruppe af virksomhedsejere og aktører i turismevirksomheder. Vi ved, at mange af dem er nysgerrige efter ny viden eller metoder til at udvikle forretningen, og sammen med Erhvervshus Sydjylland har vi en række stærke eksempler og cases til netop det. Men vi ved også godt, at det kan være svært at finde tiden til at læse en rapport eller se et webinar i en travl hverdag. Derfor igangsatte vi podcast-projektet for at give dem en mulighed for at få viden ’to go’, ” fortæller Rasmus Friis Sørensen, innovationschef hos Dansk Kyst- og Naturturisme.
Erhvervshus Sydjylland har netop turisme som et af organisationens fem kerneområder. Derfor giver samarbejdet med Dansk Kyst- og Naturturisme god mening for at sætte fokus på et vigtigt erhverv i regionen og samtidig berige erhvervet med inspiration og eksempler, der rækker ud over regionens grænser.
”Det ligger næsten i ordet, at kompetencerne er godt delt mellem erhverv og turisme, når man taler om Dansk Kyst- og Naturturisme og Erhvervshus Sydjylland. Begge organisationer er optagede af at tænke nyt for at sætte gang i forretningsudviklingen og give inspiration til alle virksomheder, der lever af turisme. Og i podcasten ’Tjek på Turismen’ kan vi kombinere vores forankring inden for erhvervsfremme med turismekompetencerne i Dansk Kyst- og Naturturisme og den vej igennem sammen bidrage til udvikling lige netop inden for dette vigtige erhverv,” fortæller Nikolaj Stig Nielsen, kommunikationschef i Erhvervshus Sydjylland.