Den Digitale Værktøjskasse

Sæt strøm til hverdagen med digitale løsninger

2.6.2021
Foto: Unsplash

Digitale løsninger giver et hav af muligheder for at styrke forretningen, men hvilke skal man gribe fat i, og hvor skal man starte? I Den Digitale Værktøjskasse præsenterer vi nu 30 nye digitale løsninger, der kan sætte strøm til dine daglige opgaver og spare dig tid i hverdagen.

Vil du nå i mål med flere opgaver? Spare tid i hverdagen? Vil du kommunikere bedre? Levere bedre service? Sælge mere? Eller mindske dit ressourceforbrug? Der er utrolig meget hjælp at hente i digitale løsninger, men udbuddet kan være en jungle at finde rundt i. I Den Digitale Værktøjskasse har vi håndplukket digitale løsninger til dig, der arbejder i turismebranchen, så du kan frigive mere tid, udnytte dine potentialer og styrke din forretning.

Værktøjskassen blev relanceret i februar 2021 med værktøjer til at skabe online synlighed. Nu er værktøjskassen udvidet med 30 nye værktøjer inden for forretningsudvikling, der skal gøre hverdagen lettere for virksomhederne og øge deres bundlinje. Værktøjskassen rummer nu mere end 40 digitale værktøjer.

”Der ligger generelt et kæmpestort potentiale for de mindre turismevirksomheder i at gøre brug af nogle af de mange digitale løsninger til fx at optimere deres ressourceforbrug, sælge mere, kommunikere bedre osv. Turismebranchen er ikke den mest digitaliserede branche, så der er mange opgaver, der kan optimeres, så der kan frigives tid til andet – fx til at servicere kunderne i en tid, hvor erhvervet er presset på arbejdskraft,” siger Rasmus Friis Sørensen, Innovationschef i Dansk Kyst- og Naturturisme, og fortsætter:

”Med Den Digitale Værktøjskasse ønsker vi at skabe en platform, hvor man kan finde inspiration og danne sig et overblik over mulighederne. Det er vigtigt for os, at vi præsenterer nogle løsninger, der er intuitive og nemme at bruge, så virksomhederne ikke skal bruge en masse tid på først at lave research og derefter implementere dem. Alle værktøjerne i værktøjskassen er udvalgt med øje for netop turismevirksomheder, og vi har fokus på, at de lynhurtigt kan komme i gang. Vi håber meget, at det kan få langt flere virksomheder til benytte sig af de digitale muligheder.”

Frigiv mere tid til det sjove

Værktøjerne er både mere velkendte løsninger som Asana, Trello og Hubspot, men også de sidste nye trends. Alle værktøjer præsenteres med udgangspunkt i behov hos turismevirksomheder og krydres med konkrete cases og demonstrationsvideoer, der gør det let at komme i gang.

”Der er mange muligheder, og det kan virke overvældende at skulle gå i gang, men mange af værktøjerne kan spare virksomhederne rigtig meget tid, fordi de kan hjælpe dem i det daglige arbejde. Og den tid kan de bruge på alt det sjove i stedet. Man kan sammenligne det med at låne naboens trillebør til at flytte jord fra et sted til et andet i sin have i stedet for at bruge sin skovl. Den tid, man investerer i at komme i gang, vil hurtigt være tjent, ift. den tid man sparer,” fortæller Jarle Kondrup, Partner i Innovation Lab, der har været konsulenter på udarbejdelsen af værktøjskassen. Han opfordrer samtidig virksomhederne til at gå på opdagelse i værktøjskassen af flere omgange.

Et af de værktøjer, som mange virksomheder kan få gavn af, er fx Canva, hvor man nemt og gratis kan lave professionelle plakater, brochurer og skilte. Et andet værktøj er Grammerly, som hjælper dig til at skrive korrekt engelsk – et rigtig godt redskab, når man har internationale kunder. Endeligt kan et værktøj som Corpay, der automatiserer din bogføring, være et redskab, som rigtig mange virksomheder kunne få gavn. Der er dog ikke andet for, end selv at gå på opdagelse i værktøjskassens mere end 40 værktøjer, hvis du skal finde dit nye yndlingsværktøj.

Automatisering sparer tid

Et andet værktøj er GoVisit, der er en online platform, hvor besøgende og turister kan søge efter oplevelser og ophold, ud fra hvor de opholder sig, eller hvor de gerne vil besøge. Gæsten kan også sortere efter spændende events og aktiviteter. Grenaa Strand Camping har været GoVisit partner siden 2020 og benytter platformen til at opdatere med events.

”Vi er utroligt glade for de muligheder appen giver os for at spare tid og samtidig være i direkte kontakt med vores gæster. Vi har førhen skulle opdatere vores aktivitetskalender på tre forskellige sider, for at imødekomme tysk og engelsksprogede gæsters behov, hvilket tager alt for lang tid i en travl højsæson. Nu opdaterer jeg bare GoVisit, og straks er hjemmesiden og appen også opdateret. Samtidig har vi tilkøbt infoskærme, hvilket igen betyder, at vores aktivitetskalender på dem automatisk også bliver opdateret derpå,” fortæller Wendy Hjort, Grenaa Strand Camping.

Hos Grenaa Strand Camping bruger de desuden GoVisit-appen til at sende nyhedsopdateringer til brugerne – og fx aflysninger af events pga. dårligt vejr.

Fakta om Den Digitale Værktøjskasse

  • Den Digitale Værktøjskasse stilles gratis til rådighed på Dansk Kyst- og Naturturismes platform og vedligeholdes løbende
  • Værktøjskassens del I om online synlighed er udarbejdet af Destination Himmerland, Destination Limfjorden og Destination Kystlandet som led i kickstart projektet 'Back to Business – back on track' og er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
  • Del II om digital forretningsudvikling er udviklet af Dansk Kyst- og Naturturisme i samarbejde med Innovation Lab som led i projektet 'Reboot:Recover – heading for a new normal' med støtte fra regeringens sommerpakke
Alice Bank Danielsen
Vil du vide mere?

Programchef

abd@kystognaturturisme.dk