Den store fordel ved at bruge et værktøj som Slack er at strømmen af e-mails bliver mindre, at dokumenter ikke forsvinder i en ofte overfyldt og rodet indbakke, at sms’er og andre beskedkanaler bliver overflødige, og at det er en fælles platform til at dele viden såvel som uformelle skriverier med hinanden - selv når man ikke mødes fysisk. Med søgefunktionen kan du søge efter bestemte emner eller filer i tråden, og med opkaldsfunktionen kan du holde online møder med eller uden video. Samtidig har Slack en lang række muligheder for at integrere med andre apps og give daglige automatiske opdateringer omkring eksempelvis antal visninger af din Facebookside og besøg på din hjemmeside.
Vælger du at introducere Slack til dine medarbejdere, er der to ting, du bør overveje. For det første fungerer Slack udelukkende, hvis alle, der er tilknyttet gruppen, er enige om, hvordan man bruger Slack. Det nytter ikke noget, hvis halvdelen af teamet stadig foretrækker at sende en email eller sms, når noget skal drøftes. I det tilfælde bliver Slack endnu et værktøj, der kræver tid i stedet for at spare tid. Der skal derfor skabes en fælles forståelse og kultur omkring brugen af Slack, hvis værktøjet skal være nyttigt. Samtidig skal man passe på, at chatrummet ikke bliver en tidsrøver. Fordi Slack er et oplagt sted også at have uformelle samtaler, kan der blive skabt en kultur, hvor samtalen kører ud af et spor, som ikke er relevant for alle i gruppen. Sørg derfor for at aftale retningslinjer for brug, som alle kender og er indforstået med.