Dansk Kyst- og Naturturisme
Slack logo sort marmor

Online samtaler og videndeling med Slack

Slack er et internt kommunikationsværktøj, der kan gøre samarbejde, videndeling og dokumentation lettere. Det er særligt brugbart, hvis man er et team, der arbejder på forskudte tidspunkter eller arbejder fra forskellige lokationer/hjemmefra.

I Slack kan man dele stort og småt i et fælles chatforum, som samler og gemmer alt kommunikationen på et sted. Du kan oprette særskilte grupper, hvis du f.eks. har forskellige teams, der gerne vil have deres egen gruppe, og du kan bruge værktøjet til at samle på tværs af interessenterne i et bestemt projekt. Slack kan således både fungere som virksomhedens interne værktøj medarbejderne imellem, eller som en kanal til at samle kommunikationen omkring et givent projekt, der involverer eksterne samarbejdspartnere eller kunder.

Fordele og ulemper

Den store fordel ved at bruge et værktøj som Slack er at strømmen af e-mails bliver mindre, at dokumenter ikke forsvinder i en ofte overfyldt og rodet indbakke, at sms’er og andre beskedkanaler bliver overflødige, og at det er en fælles platform til at dele viden såvel som uformelle skriverier med hinanden - selv når man ikke mødes fysisk. Med søgefunktionen kan du søge efter bestemte emner eller filer i tråden, og med opkaldsfunktionen kan du holde online møder med eller uden video. Samtidig har Slack en lang række muligheder for at integrere med andre apps og give daglige automatiske opdateringer omkring eksempelvis antal visninger af din Facebookside og besøg på din hjemmeside.

Vælger du at introducere Slack til dine medarbejdere, er der to ting, du bør overveje. For det første fungerer Slack udelukkende, hvis alle, der er tilknyttet gruppen, er enige om, hvordan man bruger Slack. Det nytter ikke noget, hvis halvdelen af teamet stadig foretrækker at sende en email eller sms, når noget skal drøftes. I det tilfælde bliver Slack endnu et værktøj, der kræver tid i stedet for at spare tid. Der skal derfor skabes en fælles forståelse og kultur omkring brugen af Slack, hvis værktøjet skal være nyttigt. Samtidig skal man passe på, at chatrummet ikke bliver en tidsrøver. Fordi Slack er et oplagt sted også at have uformelle samtaler, kan der blive skabt en kultur, hvor samtalen kører ud af et spor, som ikke er relevant for alle i gruppen. Sørg derfor for at aftale retningslinjer for brug, som alle kender og er indforstået med.

Sådan kommer du i gang

Slack findes i forskellige versioner alt efter din virksomheds størrelse og behov. I den gratis version kan du afprøve Slack på ubestemt tid men med begrænsede funktionaliteter. Ulempen ved den gratis version er først og fremmest, at historikken kun gemmes for de seneste 10.000 beskeder. Vælger du den gratis version, skal du derfor være påpasselig med at bruge Slack fuldt ud som erstatning for deling af dokumenter og vigtig viden. Den billigste betalingsløsning ligger i omegnen af 6,5 € - men det kan ses på hjemmesiden, hvad den præcist er.

Gå ind på slack.com og vælg Pricing, for at få en overblik over de forskellige abonnementstyper. Vælg Get Started på den version, du ønsker, indtast din e-mail, og så er du i gang.

 

Slack - Opret konto

I opsætningen bliver du bedt om at tilføje et navnet på det projekt, din virksomhed arbejder med nu. Navnet bliver din første gruppe i Slack, så her skal du have forberedt dig på, hvordan din virksomhed vil bruge Slack. Hvis du ønsker at bruge Slack til at samle en bestemt gruppe medarbejdere, kan du navngive gruppen med teamets navn, og hvis du ønsker at skabe en fælles platform for en projektgruppe, kan du skrive projektets navn.

Slack - Projektnavn

Herefter får du mulighed for at tilføje andre gruppemedlemmers e-mail, hvorefter oprettelsen er færdig.

Slack - Interface

Du kan efterfølgende tilføje flere grupper til din Slack-konto. Ønsker du at have adgang til Slack fra mobilen findes der desuden en app, du gratis kan downloade.

Se også!