Googles søgemaskine er den største af sin slags, og derfor er det ikke uvæsentlig, hvordan din virksomhed ligger placeret i Googles søgeresultater.
Der findes helt overordnet to typer af søgeresultater på Google; organiske resultater og betalt annoncering.
De betalte resultater, også kaldet SEM (Search Engine Marketing), er dem, du finder øverst, når du foretager en søgning på Google. Gennem brug at betalte annoncer i Google Ads kan du sikre dig en placering blandt disse fremhævede resultater.
De resterende resultater af en given søgning er organiske og kan påvirkes gennem det, der i fagsprog kaldes SEO, som er en forkortelse for Search Engine Optimization, altså søgemaskineoptimering.
Google Search Console
For at lette SEO-arbejdet i forhold til Googles egen søgemaskine er værktøjet Google Search Console godt at kende. Værktøjet er en service til webmasters. Værktøjet kobles med din hjemmeside og gør det muligt at få din hjemmeside på Google.
Du kan bruge det i det omfang, det giver mening for dig og din situation. Værktøjet hjælper med at kortlægge hvilke parametre, du skal ændre for at forbedre din hjemmesides placering i Googles søgeresultater, for eksempel om du har de rigtige søgeord i dine tekster til at blive fundet af de rigtige kunder.
Værktøjet kan desuden bruges til at identificere tekniske eller sikkerhedsmæssige problemer på din hjemmeside.
Google Ads
Google Ads, tidligere kaldet Google Adwords, er Googles annonceringsværktøj, der giver dig mulighed for at betale dig til en placering øverst i søgeresultaterne ved blandt andet at fokusere på specifikke søgeord.
Annonceringen fungerer på den måde, at selve visningen af linket til din hjemmeside er gratis, men for hver bruger der klikker på linket, bliver du opkrævet et beløb. Modellen kaldes også Pay Per Click eller bare PPC.
Prisen afhænger af hvor populære dine relevante søgeord er, og du kan selv bestemme og justere, hvor meget du ønsker at bruge på annonceringen på månedsbasis.
Selve opsætning af Google Ads er relativt simpel, men vil du sikre dig, at det bliver gjort korrekt, så du får mest muligt for pengene, kan det være en god idé at søge hjælp hos et bureau, der er specialiseret i opgaven.
Google Analytics
I forlængelse af arbejdet med søgeoptimering er værktøjet Google Analytics, som navnet antyder, et analyseværktøj, du kan bruge til at få indsigt i din hjemmeside og dens besøgende.
Analytics kan være en god hjælp til at få viden om dine kunder. Med Analytics kan du få indsigt i hvilke ord, de har søgt på for at finde din hjemmeside, eller om de har fundet den via andre kanaler, hvordan de bevæger sig rundt på din side, hvor længe de bliver der m.v.
Med andre ord kan værktøjet være en god hjælp til at videreudvikle din hjemmeside og samspillet mellem denne og andre af dine eksterne digitale kanaler.