Google skilt mange farver

Google - Det forkromede overblik

Foto: Rejeshwar Bachu

Google er den suverænt største søgemaskine, men det er også er også mailklient, CMS-system, kalenderapp, korttjeneste og meget mere.

Vi anbefaler, at du opretter en Google Workspace-konto, hvis du vil have adgang til alles Googles værktøjer, herunder hjemmesideværktøjet Google Sites. Uanset hvor i Googles univers du befinder dig, når du sidder ved din computer, er det lille firkantede menuikon, bestående af ni prikker, til stede i højre hjørne. Dette er knudepunktet, hvorfra du kan navigere rundt mellem de forskellige værktøjer i Google:

Google - Oversigt over menu

Foto:Google

Hvert enkelt af Googles værktøjer har deres eget logo, og listen er lang. Når du bruger Google på din mobil, findes der en app for hver af de enkelte funktioner, som du kan downloade.

Gmail, Google Drev og Google Kalender

Google Mail

Gmail er Googles mail-klient og et godt udgangspunkt for mange andre digitale værktøjer som denne værktøjskasse berører. Gmail er nem at bruge, har meget lagerplads og kan tilgås fra en hvilken som helst computer eller smartphone.

En anden ting, der gør Gmail værdifuld er, at du med Gmail kan sende relativt store filer uden problemer. Og skulle filen være for stor, gør integrationen med Google Drev, at du automatisk får mulighed for at linke til filen i en separat Google Drev-mappe, som kan tilgås af modtageren uden at vedkommende behøver at have en Google-konto.

Gmail er derfor især et hensigtsmæssigt valg, hvis du også bruger Google Drev. Som virksomhed kan du tilpasse din mailadresse, så den ikke slutter med @gmail.com, men i stedet med din virksomheds navn. 

Google Drev

Google var blandt de første på markedet til at introducere et online drev, hvor man blot er afhængig af en internetforbindelse for at kunne tilgå og arbejde i sine dokumenter. Med Google Drev har du adgang til en pakke af programmer til tekst, data- og billedbehandling, der langt hen af vejen modsvarer den ofte anvendte Office-pakke fra Microsoft.

Funktionaliteterne er ikke ligeså omfattende som dem, man får i Office-pakken, men kan man leve med det, er Google Drev et udmærket og gratis alternativ til andre betalte løsninger. Noget af det, Google Drevs værktøjer udmærker sig ved, er man kan være flere, der arbejder i samme dokument på samme tid. Det gør det nemt at samarbejde omkring eksempelvis en tekst, så man slipper for at rode med forskellige versioner. 

Google Kalender

Med Google Kalender kan du og dine medarbejdere holde styr på møder og aftaler og samtidig have overblik over hinandens kalendere. I kalenderne findes desuden Huskelisten, som er en nyttig funktion til at holde styr på opgaver, der skal løses, og hvornår de forskellige opgaver har deadline.

Kalenderfunktionen i Google er ligesom Googles andres værktøjer nem at bruge og er særligt relevant, hvis du eller dine medarbejdere har brug for at aftale og indkalde til møder internt i virksomheden eller eksternt med kunder eller andre samarbejdspartnere.

Samtidig kan man ved indkaldelse til et møde tilføje et Google Meet-link, så mødes kan afholdes digitalt med video.(Læs mere om Google Meet herunder.)

Google Meet og Google Chat

Google Meet

I en tid hvor verden bliver mindre, og hjemmearbejdspladsen stadig mere aktuel, er Google Chat og Google Meet nyttige værktøjer til at mødes online på tværs af geografi. Google Meet er Googles værktøj til afholdelse af online møder og videokonferencer med en eller flere deltagere.

Du kan bruge værktøjet fra en hvilken som helst computer, da det ikke kræver download af software, og har du Google Meet-appen på mobilen, kan du også deltage i et møde derfra.

Værktøjet findes i en gratis udgave, men kræver at du har en Workspace Basic-konto, hvis du har brug for at samle mere end 100 deltagere. Du kan læse mere om abonnementstyper og priser på Googles egen hjemmeside.

Google Chat

Google Chat er et værktøj til at kommunikere internt med sine medarbejdere eller et team samtidig med, at du kan dele eksterne filer som eksempelvis Word-dokumenter og interne dokumenter via Google Drev. Du kan også starte et Google Meet-videomøde gennem Google Chat. Google Chat kan derfor være et godt værktøj at bruge, hvis man arbejder fra forskellige lokationer eller gerne vil erstatte brugen af e-mails helt eller delvist.

Googles søgemaskine

Googles søgemaskine er den største af sin slags, og derfor er det ikke uvæsentlig, hvordan din virksomhed ligger placeret i Googles søgeresultater.

Der findes helt overordnet to typer af søgeresultater på Google; organiske resultater og betalt annoncering.

De betalte resultater, også kaldet SEM (Search Engine Marketing), er dem, du finder øverst, når du foretager en søgning på Google. Gennem brug at betalte annoncer i Google Ads kan du sikre dig en placering blandt disse fremhævede resultater.

De resterende resultater af en given søgning er organiske og kan påvirkes gennem det, der i fagsprog kaldes SEO, som er en forkortelse for Search Engine Optimization, altså søgemaskineoptimering. 

Google Search Console

For at lette SEO-arbejdet i forhold til Googles egen søgemaskine er værktøjet Google Search Console godt at kende. Værktøjet er en service til webmasters. Værktøjet kobles med din hjemmeside og gør det muligt at få din hjemmeside på Google.

Du kan bruge det i det omfang, det giver mening for dig og din situation. Værktøjet hjælper med at kortlægge hvilke parametre, du skal ændre for at forbedre din hjemmesides placering i Googles søgeresultater, for eksempel om du har de rigtige søgeord i dine tekster til at blive fundet af de rigtige kunder.

Værktøjet kan desuden bruges til at identificere tekniske eller sikkerhedsmæssige problemer på din hjemmeside.

Google Ads

Google Ads, tidligere kaldet Google Adwords, er Googles annonceringsværktøj, der giver dig mulighed for at betale dig til en placering øverst i søgeresultaterne ved blandt andet at fokusere på specifikke søgeord.

Annonceringen fungerer på den måde, at selve visningen af linket til din hjemmeside er gratis, men for hver bruger der klikker på linket, bliver du opkrævet et beløb. Modellen kaldes også Pay Per Click eller bare PPC.

Prisen afhænger af hvor populære dine relevante søgeord er, og du kan selv bestemme og justere, hvor meget du ønsker at bruge på annonceringen på månedsbasis.

Selve opsætning af Google Ads er relativt simpel, men vil du sikre dig, at det bliver gjort korrekt, så du får mest muligt for pengene, kan det være en god idé at søge hjælp hos et bureau, der er specialiseret i opgaven.

Google Analytics

I forlængelse af arbejdet med søgeoptimering er værktøjet Google Analytics, som navnet antyder, et analyseværktøj, du kan bruge til at få indsigt i din hjemmeside og dens besøgende.

Analytics kan være en god hjælp til at få viden om dine kunder. Med Analytics kan du få indsigt i hvilke ord, de har søgt på for at finde din hjemmeside, eller om de har fundet den via andre kanaler, hvordan de bevæger sig rundt på din side, hvor længe de bliver der m.v.

Med andre ord kan værktøjet være en god hjælp til at videreudvikle din hjemmeside og samspillet mellem denne og andre af dine eksterne digitale kanaler.

Google Maps og Google My Business

Google Maps er oprindeligt udviklet som en kort- og GPS-funktion. Med Google Maps-appen på mobiltelefonen er Google blevet en skarp konkurrent til den fysiske GPS som tidligere var standarden hos mange bilejere.

Google Maps har siden udviklet sig til at være mere end et kort og en navigationstjeneste. Det er i dag en vigtig ekstern kommunikationskanal for virksomheder i oplevelsesbranchen, da mange kunder søger efter oplevelsesprodukter på Google Maps og dermed danner sig et førstehåndsindtryk baseret på information og anmeldelser af din virksomhed, som de finder her.

Derfor er det vigtigt at have styr på, hvordan din virksomhed præsenterer sig på Google Maps. Det og mange andre elementer ved din virksomhed skal du styre fra en Google My Business-konto. Gennem Google My Business kan du administrere, hvilke oplysninger dine kunder kan se om dig. 

Sådan opretter du dig på Google

Det er en god ide at oprette en Google-konto til din virksomhed. Det er en god indgang til mange af de kanaler, der beskrives i denne værktøjskasse. Det er desuden en generel anbefaling, at flere medarbejdere i virksomheden har adgang til kontoen, så du ikke risikerer, at kontoen pludselig er utilgængelig ved mandefald. Samtidig vil en eventuel senere overdragelse til et bureau eller andre medarbejdere være væsentligt mere enkel.

Sådan opretter du en Google-konto

Du opretter din profil ved at gå til google.com og klikke på Log ind. Herefter vælger du Opret konto og udfylder informationerne. 

Google Konto oprettes her 1

Foto:Google

Google Konto oprettes her 2

Foto:Google

Google Konto oprettes her 3

Foto:Google