Danmark på Skinner

Sommerpakke-kampagne skal få os med toget mod nye oplevelser

14.7.2021
Foto: Dansk Kyst- og Naturturisme

Ny kampagne skal få os til at tage toget efter ferieoplevelser i Danmark. Kampagnen er en udløber af årets Sommerpakke, der skal hjælpe bredt med en genstart af samfundet – herunder dansk turisme, kulturliv og oplevelsesøkonomien.

Dansk turisme er hårdt trængt som følge af corona, hvorfor blandt andre Dansk Kyst- og Naturturisme arbejder med en række projekter, der skal bidrage til en genstart af branchen. Ét af disse er en markedsføringskampagne, der skal få danskerne til rejse med tog efter oplevelser i Danmark.

For få uger siden præsenterede regeringen Sommerpakken 2021, der i lighed med sidste års sommerpakke også indeholder initiativer, som skal støtte den danske indenrigsturisme. Heraf udspringer allerede nu en markedsføringsaktivitet, der skal få danskerne til at opleve Danmark – denne gang ved at rejse ud med tog.

I 2020 lavede Dansk Kyst- og Naturturisme kampagnen Danmark på Skinner sammen med DSB, VisitDenmark og landets destinationer som en del af den daværende sommerpakke.

"Med den nye bevilling har det kun været naturligt at genoptage samarbejdet og prioritere en forstærkning af denne indsats igen i år," fortæller Sisse Wildt, kommunikationschef i Dansk Kyst- og Naturturisme, og uddyber:

”Sidste år fik vi meget hurtigt etableret kampagnen med god hjælp fra alle samarbejdspartnere. Med den nye bevilling i Sommerpakken 2021 har vi fået mulighed for at iværksætte kampagnen igen, så vi også i år har mulighed for at støtte op om den store rejsesæson i skolernes sommerferie. Det er vigtigt for os, at vi også kan sikre en direkte, umiddelbar hjælp til et hårdt trængt erhverv ved at sætte ekstra fokus på de oplevelser, som det danske sommerland lige nu byder på.”

Bredt samarbejde om kampagnen

Via samarbejdet med DSB er ’Danmark på Skinner’ koblet tæt sammen med en anden del af Sommerpakken, nemlig Rejsepasset og de billige DSB Orange-billetter, der er sat ekstra til salg, og de to forskellige initiativer er derved med til at forstærke hinanden. Kampagnen er igen i år blevet til i samarbejde med DSB, VisitDenmark og landets destinationer, og netop destinationerne, håber Sisse Wildt, kan spille en stor rolle igen i år:

”Sidste år så vi mange stærke eksempler på, hvordan forskellige destinationer tog kampagnen til sig og integrerede den i egne aktiviteter og kanaler. Det håber vi meget at se igen i år, så vi i fællesskab kan række så langt ud som overhovedet muligt. Netop det brede samarbejde gør, at kampagnen virker som et samlet oplevelseskatalog over alt det, man kan opleve i de danske bus- og stationsbyer.”

Hos DSB er man også meget glade for samarbejdet om kampagnen igen.

”Det er glædeligt, at vi igen i år kan tilbyde danskerne at rejse enten med Rejsepas, der giver otte dages sammenhængende rejse på tværs af den kollektive transport, eller på nogle af de mange billige Orange billetter, vi har sat til salg. Det gode og tætte samarbejde om Danmark på Skinner giver rigtig god mening, hvor vores aktiviteter supplerer oplevelsen på rejsen med de mange oplevelser, der venter i det danske sommerlandskab,” siger Charlotte Saltoft-Kjærulff, der er Kundechef i DSB.

På det tilknyttede kampagnesite www.danmarkpåskinner.dk har alle landets destinationer bidraget med at udpege oplevelser i de danske bus- og stationsbyer, og dermed indeholder sitet et væld af forslag til, hvad man kan se og opleve ved at rejse ud med tog i Danmark. Find Rejsepas og Orange billetter på www.dsb.dk.

Kampagnen vil i juli og august måned være synlig på TV-sponsorat, Out-of-Home-medier på udvalgte togstationer og med en stærk digital tilstedeværelse online for at skabe opmærksomhed om kampagnesitet.

Sisse Wildt
Vil du vide mere?

Kommunikations- og administrationschef

swi@kystognaturturisme.dk