facebook logo hvid blaa

Facebook

Facebook er Danmarks førende massemedie. 77% af alle danske borgere har en profil på kanalen i dag, og Facebook er dét sociale medie, der spænder bredest i brugere.

Målsætningen med at være på Facebook bør være at opbygge et følge af interesserede personer, der passer til målgruppen for produktet og at sikre, at de kan give budskabet videre til deres interessefællesskaber. 

Tidsforbruget på kanalen afspejler din indsats. Du kan forvente at bruge 2-10 timer om ugen på drift afhængigt af, hvor meget du interagerer med dine følgere, hvor nøje du arbejder med at oprette indhold og lave betalte reklamer. Første gang du sætter et annoncesæt op, skal du forvente at det tager 2-4 timer at blive fortrolig med værktøjet.

Forskellen på profiler og sider

Din private profil er din primære, personlige tilstedeværelse på Facebook. Der er her, du har “venner” og kan dele egne opslag eller kommentere på andres. Det er denne profil, der er dit udgangspunkt for at kunne logge på, og det er her din rejse på Facebook begynder.

Når du skal bruge Facebook professionelt, er det nødvendigt, at du opretter en særskilt profil til din virksomhed. Dette for at undgå at Facebook opfatter din profil som falsk og i værste fald sletter den. Med en virksomhedsprofil har du udgangspunktet for at kunne oprette en side til din virksomhed, hvorfra du blandt andet kan dele indhold, lave annoncer og oprette begivenheder.

Sider er det vigtigste redskab, når du gerne vil have din virksomhed på Facebook. Ifølge Facebooks egen guide er Sider ”steder på Facebook, hvor kunstnere, offentlige personer, virksomheder, brands, organisationer og nonprofitorganisationer har mulighed for at få kontakt til deres fans eller kunder”.

Når dine kunder ”synes godt om” eller ”følger” din virksomheds side, får de automatisk opdateringer fra din side i deres personlige nyhedsstrøm. Dermed bliver din side en kanal, hvorfra du kan brande din virksomhed, kommunikere om din virksomheds aktiviteter og produkter – og vigtigst af alt sælge dem.  I det følgende vil vi gennemgå, hvordan du opretter en Facebookside og kort introducere nogle af de funktioner, du kan få glæde af at bruge. 

Sådan opretter du en side

Når du har oprettet en profil på Facebook, kan nye sider skabes ved at klikke på plus-ikonet i øverste højre hjørne og vælge Side i menuen. Du bliver automatisk administrator på sider, du opretter, og kan efterfølgende også gøre andre til administrator på siden. Før du kan komme videre, skal du udfylde sidens navn og en eller flere kategorier. Valget af kategori afhænger selvfølgelig af, hvilken branche din virksomhed befinder sig i.

Hvis din virksomhed opererer på tværs af forskellige brancher, kan du vælge op til tre kategorier. Efter valg og kategori er din side oprettet, og du kan herefter gå i gang med at udfylde alle de resterende informationer, hvoraf vi vil gennemgå de vigtigste elementer. 

Facebook - Opret side

Sidens vigtigste elementer

Noget af det første, du med fordel kan få på plads, er en kort beskrivelse af din side, profilbilledet og sidens coverbillede, som er det store billede, man møder, når man lander på din Facebookside. 

Beskrivelsen er et vigtigt element, da denne tekst er det første, man læser, når man kommer ind på din side, og derudover hjælper beskrivelsen din side med at blive fundet via søgemaskiner. Beskrivelsen må i skrivende stund maksimalt være 255 ord, så vælg dem med omhu.

I forlængelse af beskrivelsen er både profil- og coverbilledet vigtige elementer, der siger noget om din virksomhed, hvad den tilbyder, og hvilken identitet den har. Sørg derfor for, i tråd med den tidligere beskrivelse af det gode billede, at vælge sigende billeder af høj kvalitet. Det gode profilbillede på din Facebookside er enten dit logo eller et tydeligt billede med din virksomheds navn på. Lad være med at bruge et billede af dig selv eller dine medarbejdere her – det er meningen, at det skal være tydelig overfor potentielle kunder, hvilken virksomhed siden tilhører.

Coverbilledet skal være relevant for din virksomhed og i tråd med den fortælling, du ønsker at give dine kunder. Derfor kan det med fordel et billede af dine medarbejdere, dit kerneprodukt eller din fysiske forretning. Du kan løbende ændre coverbilledet, så det følger virksomhedens sæsonvarer, årstiden eller lignende.

Når sidens beskrivelse, profilbillede og coverbillede er på plads, kan du gå i gang med at udfylde alle detaljerne såsom kontaktoplysninger, åbningstider og andre relevante oplysninger for din virksomhed.

Udnyttelse af din Facebookside

Når du har oprettet din side og udfyldt de relevante oplysninger, skal du til at bruge Facebook til det egentlige formål: At dele og skabe indhold, der giver mening for din forretning. Det kan du gøre på mange måder; gennem opslag, der fanger dine følgere og skaber trafik til din hjemmeside, ved at lave konkurrencer som tiltrækker nye følgere til din side, gennem brug af event-funktionen til at markedsføre arrangementer, som kan deles i Facebookgrupper og gennem annoncering af dine produkter. Vi vil i det følgende fokusere på, hvordan du kan laver organisk indhold og betalte annoncer. 

Organisk indhold

At skabe godt indhold på Facebook, såvel som på andre sociale medier, handler om at have øje for den gode historie, og fortælle den så klart og fængende som muligt i tekst og billeder, video eller gennem historier. Du gør det nemmere for dig selv, hvis du kategoriserer dit indhold i fem overordnede temaer, som du laver dit indhold under. På den måde kan du altid vurdere om indhold er relevant for dine budskaber.

De bedste tidspunkter for at ramme din sides følgere er hverdage fra 8-9, hvor mange mennesker møder ind på deres arbejde og starter dagen med at tjekke Facebook, ved frokosttid fra 12-13 og igen når folk har fri fra 16 -17.30. Weekender og særligt søndag, hvor mange er hjemme, er også et godt tidspunkt for deling af indhold. Men generelt handler det om at sætte sig i sin målgruppes sted og overveje, hvornår de typer af mennesker, man forsøger at ramme, sandsynligvis er online.

Derudover kan det være en fordel løbende at måle effekten af sine opslag og på den måde få indsigt i hvilke tidspunkter, der fungerer bedst. Til dette kan man bruge værktøjet Indblik, hvilket vi vil vende tilbage til.

Facebook ønsker helt grundlæggende, at du bruger så meget tid som muligt online på deres platform. Derfor vil du blive straffet på rækkevidden af dine opslag, hvis du bruger funktionen planlæg opslag. Sørg hellere for at forberede det indhold du gerne vil dele, og hav det klar til deling

Planlæg opslag er ikke forbudt at bruge, men undlad det så vidt det er muligt.

Funktionen Indblik

Hvis du for alvor vil vide noget om lige præcis dine følgere, er det funktionen Indblik, du skal have fat i. Det er en indsigt i, hvordan din side og dit indhold præsterer, og hvad du kan gøre bedre. Du finder Indblik i menuen til venstre, når du befinder dig på din side. I Indblik er der en række muligheder, hvoraf vi vil gennemgå de to mest relevante her; Sidevisninger og Rækkevidde.

Sidevisninger fortæller noget om, hvor mange gange, din side overordnet er blevet vist inden for den valgte periode. Denne data kan du bruge til at holde øje med, om din Facebookside bliver set af tilpas mange brugere til at det er værd at bruge tid på at være tilstede på Facebook. Du kan også sammenholde antallet af sidevisninger med den tid, du bruger på at skabe indhold til din side og dermed få mulighed for at vurdere, om der en sammenhæng mellem øget indsats og flere sidevisninger.

Rækkevidden giver dig en indsigt i, hvor mange mennesker, der ser dine opslag og historier. Rækkevidde kan bruges til at evaluere dine forskellige typer af indhold og finde ud af, hvilken type indhold/opslag, der performer bedst og dermed er værd at satse på fremadrettet. Med rækkevidde kan du også vurdere om et opslag fungerer godt eller mindre godt - og den erfaring kan hjælpe næste gang, du skal slå noget op.

Facebook - Indblik oversigt