Snapchats koncept er grundlæggende, at man tager et billede eller en video, tilføjer et humoristisk filter og/eller en kort tekst, og sender derefter billedet afsted til en eller flere af sine venner og/eller tilføjer det til sin historie. Når modtageren åbner beskeden kan vedkommende se den i et forudbestemt antal sekunder, som man selv indstiller. Herefter forsvinder billedet/beskeden igen. Med årene har mediet udviklet sig også at være en platform for eksponering og annoncering for virksomheder.
Før du beslutter dig om og hvordan du vil være til stede på Snapchat, bør du overveje, om du har tiden til det. Vælger du udelukkende at bruge Snapchat til gratis at kommunikere med de kunder der har tilføjet dig til deres liste af venner, skal du være klar over, at det er en tidskrævende proces.
Brugerfladen er mindre intuitiv end eksempelvis Instagram, og da dine kunder kun kan finde dig, hvis de kender dit specifikke brugernavn, kræver et solidt benarbejde at opbygge og vedligehold en fanskare. Dette gøres blandt andet ved at promovere din Snapchat-profil på andre kanaler såsom din hjemmeside, dit nyhedsbrev mv.
Er formålet at annoncere, kan Snapchat til gengæld være et godt valg, hvis du arbejder specifikt med at målrette dine produkter til unge. Du kan læse mere om annoncering på Snapchats egen hjemmeside.