fotograf gade kamera

Gode billeder

Foto: Jacob Owens

Billeder er for mange virksomheder i turismebranchen det vigtigste visuelle element. Gode billeder er effektive til at kommunikere og markedsføre oplevelsesprodukter.

Når du arbejder med indhold på såvel fysiske som digitale platforme, er billeder og grafik en vigtig del. Visuelt fængende indhold, hvor tekst og billeder tilsammen skaber en helhed, er noget af det, der får kunden til at stoppe op og læse nærmere. Og netop evnen til at fange dine kunders opmærksomhed er vigtig i en tid, hvor forbrugere bombarderes med informationer på tværs af en endeløs række af digitale platforme. Derfor får du i det følgende en række tips til, hvordan du skaber fængende visuelt indhold og sikrer et godt samspil mellem tekst og billeder.

Den røde tråd i din visuelle identitet

Visuelt indhold dækker over de elementer, der fanger øjet og alene eller i samspil med en tekst, formidler et budskab. Digitale, visuelle elementer kan være alt lige fra din virksomheds logo, de billeder du bruger på din hjemmeside eller på sociale medier til det overordnede design af din hjemmeside. Fælles for de alle visuelle elementer din virksomhed benytter sig af er, at de er med til at underbygge din virksomheds brand-identitet. Derfor er det værd at overveje, om du fremstiller din virksomhed og dine produkter i overensstemmelse med den fortælling og det brand, du ønsker at skabe. At have det visuelle for øje kan højne mulighederne for at skabe en genkendelig og attraktiv profil, som dine eksisterende kunder bemærker og nye kunder tiltrækkes af.

Formålet med gode billeder

Billeder er for mange virksomheder i turismebranchen det vigtigste visuelle element. Gode billeder er effektive til at kommunikere og markedsføre oplevelsesprodukter. De kan i den rette sammenhæng formidle en stemning, en følelse eller en oplevelsesmulighed, som er svær at indfange og formidle alene via tekst. Det er derfor værd at overveje, om det, du har tænkt sig at formidle på skrift, bedre kan formidles helt eller delvist med et billede. 

At bruge gode billeder af høj kvalitet, bidrager til et attraktivt og professionelt udtryk, som skaber tillid hos kunden. Men hvad er så det gode billede? Det kommer an på anvendelsen. Mange af de sociale medier er karakteriseret ved, at man kommunikerer i realtid. Man er derfor afhængig af at kunne tage og poste et billede her og nu, og det gør, at kravene til billedkvaliteten ikke er lige så høje, som hvis billedet eksempelvis skal bruges på en hjemmeside eller i en annonce.

Det betyder dog ikke, at kvaliteten er ligegyldig. Det kan stadig godt betale sig at bruge lidt tid på at finde et godt og sigende motiv og foretage en basal billedredigering, inden man uploader sit billede. Heldigvis er mange af de mobiltelefoner, der findes på markedet i dag, udstyret med et rigtigt godt kamera og medfølgende programmer, som langt hen af vejen er tilstrækkeligt til at tage et flot billede og give det et løft, inden det deles på sociale medier. 

Bruger du billeder meget i din kommunikation, eller skal du bruge billeder, der skal forstørres meget, er der højere krav til billedet kvalitet og opløsning, og så kan det være en god ide at investere i et rigtigt kamera eller hyre en professionel fotograf. En professionel fotograf kan i det hele taget være en god investering, hvis du gerne vil give din eksterne kommunikation et løft. Skal billederne bruges til tryk, er kravene til opløsning, farver og skarphed desuden højere, end hvis de skal bruges digitalt. På digitale platforme kan du, i modsætning til trykte materialer, nemt teste, hvordan billedet vil tage sig ud.

Egne billeder, andres billeder og billeddatabaser

Generelt er egne billeder af virksomhedens faciliteter, produkter og tilbud altid at foretrække. Det skaber et langt mere personligt og autentisk afsæt for kommunikation og markedsføring, end hvis du bruger modelbilleder – de såkaldte stock photos. Alligevel kan der være situationer, hvor du har brug for at finde et billede. Her er det vigtigt at være opmærksom på rettighederne. Hvis du bruger billeder, som er taget af andre, skal du have tilladelse til at bruge billedet og sørge for en tydelig rettighedsangivelse i din brug af billedet.

Når det er sagt, kan der være værdi i at samarbejde med andre og dele deres billeder, så I begge nyder godt af eksponeringen. Vælger du at bruge billeder fra en billeddatabase, findes der en række forskellige databaser, som du kan benytte. Nogle kræver abonnement, men der findes efterhånden en række gratis databaser også, hvor Unsplash, Pixabay og Pexels er nogle af dem med flest gratis billeder.

VisitDenmark har desuden en billeddatabase, som må bruges til at markedsføre Danmark som destination. De ligger på Crowdriff. Vær opmærksom på kriterierne for brug af billederne.